bokhandlarn

Första Recensionen!

2 kommentarer

Handling:

Kendra Tamale is looking for a fresh start and a simple life when she rents a room from Kyle Gadsborough. But against her better judgement Kendra soon finds herself drawn into her new landlord’s household: a young father in way over his head, a beautiful mother out the door, and six-year-old twins, Summer and Jaxon, with hearts full of hurt. Kendra has plenty 0f issues on her own, but this family seems to need her so desperately that she’s soon falling in love – with Summer’s constant chatter, Jaxon’s soulful eyes, and the sugar-laden Saturday breakfasts she invents. But when a secret from Kendra’s past resurfaces and the children are taken away by their motherm the only way to fix things is to confess to the terrible mistake she made so many years ago – and the choice she makes now could break more than one person’s heart.

Läs även: Goodnight, Beautiful | The Woman He loved before | Även läst: The Cupid Effect, My best friend’s girl och The Chocolate Run

Kommentar:

Jag läste min första Dorothy Koomson bok 2010. The place: London. På väg till föreställningen som skulle göra mig galen av beundran. Wicked. Min syster, min pappa och myself hade lite time att döda, så vi gick in i en allt-i-allo affär i närheten av musikalen. Skivor för pappa. Böcker för mig. Och lite allt möjligt för syrran.

Så såg jag den. ”The Cupid Effect” Hm… Den verkar ju bra ju. OOOH, buy one get one half off??? Score!! Så, long story short, köpte den och ”My best friend’s girl”. Vilken läsupplevelse. Loooove her. Är rätt glad att hennes böcker (i alla fall några) finns översatta till svenska numera så fler kan uppskatta henne. However, jag har ingen aning om översättningen är bra.

Det var lite history. Nu blire nutid.

En kund sa en gång till mig att hon var besviken på Marshmallows for breakfast. Speciellt slutet. Tyvärr kom dessa ord att upprepas lite närsom. Såklart hindrade det mig inte från att läsa boken men det är alltid tråkigt när en av ens favoritförfattare har en besvikelsebok.

I can tell you one thing, jag håller inte med!

Besvikelse, my ass. Denna bok var superbra! Inte lika bra som The cupid effect, men nära. Så många olika livshistorier, vinklar, hemska problem och upplevelser vävdes samman. Allt tack vare två ursöta små sexåringar. Visst, slutet hade en sån där lite typisk ”and then they lived happily ever after” men denna gång fungerade det för mig. Kendra vaknade i alla fall inte upp och insåg att allt bara var en dröm. Såna slut stavas L-A-Z-Y.

Kendra var ett perfekt exempel på screw you fördomar. Att hata sig själv, inte trivas i sin kropp och vägra vara med på foton behöver inte höra till det sociala ”mitt utseende är så fult och jag är värdelös”. Minnen kan etsas fast så hårt i sin själ att man helt enkelt inte klarar av sig själv. Inte kan se sig i spegeln. Allt detta utan att det har att göra med att man är osäker på utseendet.

Det mest intressanta måste jag säga var att läsa om mamman till barnen. Vi vet bara att hon var tvungen att sticka och ville skiljas från Kyle. Men när sanningen väl kom fram och vi får höra bakgrundshistoria och hur det gick sedan blev det verkligen kvalité på boken tycker jag. Kan inte säga mer än så för då blir det spoiler.

Marshmallows for Breakfast av Dorothy Koomson | Antal Sidor: 470 | Förlag: Delta Fiction (originally published by Sphere) | Från: Julklapp 2011

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Första Recensionen!

  1. Pingback: Jorden runt-utmaning: England | bokhandlarn

  2. Pingback: The Ice Cream Girls (Solklar femma!) | bokhandlarn

Kommentera

