bokhandlarn

The Hunger Games

2 kommentarer

the-hunger-games-book-cover-1-06970

Handling: 

Winning will make you famous. Losing means certain death.

In a dark vision of the near future, twelve boys and twelve girls are forced to appear in a live TV show called the Hunger Games. There is only one rule: kill or be killed.

When sixteen-year-old Katniss Everdeen steps forward to take her sister’s place in the games, she sees it as a death sentence. But Katniss has been close to death before. For her, survival is second nature.

Läs även: Catching fire | Mockingjay

Kommentar:

När jag jobbar på bokhandeln lägger jag (logiskt nog) märke till att vissa böcker säljer mycket mer än andra. Behöver väl knappast skriva att denna bok är en av de extremt bästsäljande. Vissa böcker skiter jag fan i och har ingen avsikt att läsa på grund av att jag inte är intresserad (min kamp, fifty shades….) medan andra väcker mitt intresse. Det som tillslut fick mig att bestämma mig för att köpa hem boken var en äldre kollega som sa till mig ”du borde verkligen läsa den här boken, eftersom du studerar Utveckling och Internationellt Samarbete. Tror du skulle kunna dra många parralleller till denna”

Det som slog mig först och främst är hur verklighetstrogen boken är. Yep, I said it. Det påstås att detta är en framtid som mycket väl kan hända. Jag säger att det på ett eller annat sätt redan händer i många länder. Jag insåg en sak ungefär i slutet av boken: jag är en Capitol-bo!! Så gott som hela västvärlden är. Allt hemskt som händer i världen is nothing but television to us. Sen behöver man ju inte vara lika arrogant som de i boken. ”Omg, såg du det där, jag satt hos frissan när flickan från distrikt två blev dödad” typ. Who’s like that?

Underbart skriven, det som dock störde mig med språket lite var den europeiska användningen av kilo, meter, mil, längd etc. Efter att ha spenderat ett år i USA kommer engelskan automatiskt med pounds, 5 foot 1 inch tall och allt där emellan. But I’m nit picking.

Karaktärerna var otroligt believable. Katniss, kämpat hela livet, en överlevare och försörjare. Butter? Såklart! Misstänksam? Absolut! Men real och äkta. Peeta, uppvuxen i ett fattigt distrikt men ändå haft det bra ställt ur distriktets standard, knows how to play the game, likeable, och lite smått i underläge när det gäller Hungerspelen. Katniss mamma, deprimerad – ingen tvekan om saken och folk kanske äntligen kan fatta att depression ÄR EN SJUKDOM. För att nämna några.

Rue fullkomligt älskade jag. Tänker inte säga mer för vad jag än säger om henne lyckas jag väl spoila hela handlingen.

I alla fall, galet bra bok, har redan börjat på tvåan och den hoppas jag ska hålla samma spänning. Hoppas på ett stort uppror mot the Capitol som anordnar Hungerspelen och ser på dem som det var V.Ä.N.N.E.R eller That 70s show.

The Hunger Games av Suzanne Collins (Hunger games #1) | Antal Sidor: 454 | Förlag: Scholastic | Från: Köpte på jobbet Mars 2012
Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “The Hunger Games

  1. Pingback: Catching fire « bokhandlarn

  2. Pingback: Mockingjay. Lite sågning av sågningar | bokhandlarn

Kommentera

