bokhandlarn

Film vs bok; Sarahs nyckel

4 kommentarer

Welcome to the first episode of Film vs. Bok där jag jämför filmen som är basserad på boken jag nyss läst. Detta avsnitt kommer handla om boken ”Sarahs nyckel” och filmen ”Elle s’appelait Sarah” (Franska)

Boken är skriven av Tatiana De Rosnay och handlar kortfattat om förintelsen. Sarah är en liten judisk flicka som blir bortförd av den franska polisen. I ren desperation låser hon in sin lillebror i ett skåp för att skydda honom. Desperationen växer när hon inser att polisen inte har några som helst avsikter att låta henne och hennes föräldrar gå fria. Parrallellt handlar det om Julia Jarmond som är en amerikanska bosatt i Paris och ska snart få vittna 60-års dagen av Vel’d’Hiv (som razzian kom att kallas). På något sätt kommer hon i kontakt med Sarahs historia och blir helt besatt av att ta reda på vad som hände med henne, samt be om ursäkt.

Boken, som jag läste på svenska, var UNDERBAR! Jag hade nyss avslutat boktjuven som var superbra men hemsk. Visade sig att denna WW2 roman också är superbra och ÄNNU hemskare. Det enda jag egentligen hade problem med var the subplot mellan Julia och hennes make. Han var liksom skapad som en kliché make som är så pass duchebag att det blir lätt att skilja sig, men ändå så… snäll så att det tar en hel bok att komma fram till det. Detta var inte mycket blahaj om i filmen, tog bara några viktiga scener med. Me like.

Några tankar om filmen:

* Den följde bokens handling på ett respekterande sätt, som skrivet innan så fokusserade dem inte så mycket på Julia och Bertrands äktenskap vilket jag uppskattar då det var lite för mycket.

* Hur coolt är det inte att de blandade franska och engelska?! Denna bok involverar fransktalande och engelsktalande människor. Själv läste jag boken på svenska så jag vet inte riktigt hur de gjorde i originalet. Men filmen – åh så underbar. De verkligen tog till vara på att blanda språken på ett realistiskt sätt.

* Har MEGAPROBLEM med hur de presenterade Vel’D’Hiv. De sitter i redaktionen (jobbar på en tidning) precis som i boken. Men istället för att redaktören och en italienska läxar upp Julia om händelsen (hon var helt clueless) så gjorde dem Julia till någon slags expert som visste allt, och den italienska tjejen (som btw inte var italiensk i filem) en ”typisk ignorant tonåring som inte vet någonting som hon och redaktören kan himla ögonen mot”. Ursäkta?! Halva grejen som gjorde historien så underbar var just att Julia gick från helt ovetande, till chockad, till determined, till chockad igen, till acceptence. Blev inte alls samma sak när hon redan visste. Då blev det liksom mer ”okej, och varför intresserar det här dig nu om du alltid vetat?”

*En riktigt hemsk händelse i boken fick mig nästan att överväga om jag ville se filmen. Kan glatt säga att det blev ingen närbild på denna händelse utan snarare bara filmat på personerna som vittnar detta. Tack och lov!

Läs boken! Eller se filmen! Eller läs boken och se sedan filmen. Underbar upplevelse som verkligen talar till en. Och ja, det är en snyftare och en magen vrids ut och in. Men det är värt det.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

4 thoughts on “Film vs bok; Sarahs nyckel

  1. Är väldigt nyfiken på denna bok!

    SV: 1 oktober kör vi :)

  2. SV: Vad kul, då skriver jag upp dig :)

  3. Jag vågar nog inte se filmen. Du får berätta vad som hände med brorsan…
    Kram

  4. Pingback: Film vs. Bok; Water for Elephants | bokhandlarn

Kommentera

