bokhandlarn

Nytt i hyllan

1 kommentar

Okej, okej, jag vet att jag sa godnatt i förra inlägget men tänkte skriva lite till. Bonus, extranummer – call it whatever you want. Har nämligen vart på en loppis som anordnades av min lillasysters dagisavdelning. Pengarna gick till barnen på avdelningen och folk blev av med sitt skit. Win-Win. Hittade lite böcker, dock var det bara två jag behöll till mig själv.

Höj din energi av Sanna Ehdin.

En sån där liten självhjälpsbok som jag ser på jobbet HEEELA tiden. Seriöst, boken förföljer mig där, och ändå vet jag NADA om den. En sak vet jag dock. Jag har ingen energi. Jag har ingen ork. Boken kostade en femma. Why the heck not?!

Hundra år av ensamhetav Gabriel García Márquez

Även här en bok som dyker upp ofta på jobbet. Och med det menar jag att folk frågar om den, för vi har den inte. Tihiii. Gå till Mäster Samuelsgatan. Vår stora butik. Ja det är jättenära, tar fem minuter max. Turn left, cross the street, left again, up the stairs, then right, down to number 28. On the brigde. Fan snart kan jag rabbla vägen dit på alla världens språk i sömnen. I alla fall, samma sak här; Why the heck not?!

Andra böcker jag köpte var två Katerina Janousch böcker till mamma som hon ville läsa, en samling av Julia böcker som Filippa (och/eller Oliver om han vill) ska få läsa när hon lär sig. Julias bok var nämligen min alldeles första egna bok som jag dessutom läste helt själv. Sen fick Filippa välja en barnbok av mig också och då blev det en faktabok om olika djur.

Trodde ni jag var klar? Härromdagen var jag på Myrorna på Hornsgatan med syrran. Vi hade vart och tränat på House of Shapes och ville kolla efter lite fynd. Hittade tre böcker:

Shadowmancer av G.P. Taylor

Ingen blekfeta aning om vad detta är. Aldrig hört talats om. Verkar vara fantasy. Och lite Young Adult. Men hey, vem sjutton bryr sig om genre när allt man egentligen vill ha är en bra bok. Right! Right? Om den är bra eller dålig vet jag inte förrän jag läst den. Ibland får jag ett ryck att bara ta någon bok i hyllan i en bokaffär (eller second hand) som jag aldrig hört talats om. 70% av gångerna har det vart riktigt bra böcker, nästan eller till och med favoriter. So it’s a winning concept.

De Imperfekta

av Tom Rachman

En annan bok som förföljt mig och blev ett självklart köp på second hand. Inbunden. 30 kronor. Har hört lite blandade åsikter om boken men jag är en sån som litar på mina egna. Okej, jag tror såklart på andras åsikter också men hur kan jag veta om de stämmer med mina? I wont know. Until I find out. Tilltalar något en så gör det.

Spelkortsmysteriet av Jostein Gaarder

Den här författaren gör mig nyfiken. Visste inte ens att boken fanns. Provade läsa Sofies Värld. Did not like it at all. Gav upp. DOCK var det inte för att författaren skrev dåligt. Ämnet. AAAAHHHH, skolfilosofi!! Att filosofera – kul som fan. Att läsa om gamla gubbar som fick hybris om sitt filosoferande – not kul som fan. Kanske läser om den en regnig dag i alla fall. Men först måste denna bok läsas och se om det kan vara något.

Och NU mina damer och herrar inleds ett ganska så seriöst köpstopp på böcker till årets slut. Om jag nu nödvändigt måste läsa en bok jag inte har så finns det en underbart fin grej som kallas Bibliotek. Did you know?  Yeah I’m shocked too. Seriöst, vad hände med deras marknasföring? De syns inte. Varje gång jag rekommenderar en kund som vill ha en supergammal bok att gå till ett bibliotek tittar de lite konstigt på mig, innan de utbrister ”Juste!! Såna finns ju”. Eh, ja. Såna finns. Så är det… Svårt att tro men så är det.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Nytt i hyllan

  1. Oh yes, they do! Älskar bibliotek – vilken grej liksom! Icke att underskatta!

Kommentera

