bokhandlarn

Jorden Runt-läsning: Moçambique

6 kommentarer

Här kommer vykortet från Moçambique! Ett land långt söderut på Afrikas östkust. Passande nog så har landets flagga en liten bok som symbol. Opassande nog har den också ett vapen.

I Moçambique hälsade jag på Sofia och hennes familj från Eldens Gåta, andra boken i serien Eldens Hemlighet av Henning Mankell (läs min recension av första boken här).

I den andra boken om Sofia får vi möta hennes äldre syster Rosa, som är svårt sjuk. Det är Sofia som berättar i form av en dagbok.
Henning Mankell har tät kontakt med Sofia och har följt historien på nära håll. En berättelse som skakar om och berör. (Beskrivning från)
 

Who the f**k is Rosa??????? Seriously! Jag läste första boken för inte så länge sen och då nämdes ingen Rosa. Nu är hon där. ÄLDRE än Sofia. Syster. Huuuuh? Googlade nyss lite för att se varför Rosa inte var med i Eldens Hemlighet och helt plötlsigt var det utan vidare förklaring. Det jag hittade var att hon kommit hem från Sydafrika. Kanske det nämndes någon gång men som jag ofta sagt, har grova koncentrationssvårigheter så kan ha missat den meningen. *Suck*.

Sofia har växt. Fyra år har gått sedan hon trampande på en mina som tog hennes ben och sin syster Marias liv. Nu försöker hon leva ett normalt tonårsliv men sina kryckor och svårigheter att gå. Samtidigt börjar hennes syster Rosa bli allt sämre och sämre.

Ännu en stark berättelse om Sofias liv (vill läsa sista delen nuuuu). Jag vet inte vad Henning Mankell gör men det funkar. Jag VET vad det är som händer, ändå blir jag helt förtvivlad av hans berättelse (eller snarare Sofias berättelse som han nedtecknar). Som när hennes mamma Lydia måste kämpa mot någon rik man som tänker köra bort henne och andra kvinnor från deras åker för att han ska göra en golfbana. I would play golf there, and use the golf ball to kick him in his balls. Varför är vissa människor helt jävla onda. Boy don’t get me started on that.

Det var en resa helt värd att besöka! Känslosam men vacker och bra. Tyvärr har jag inte lyckats luska fram vart exakt i Moçambique som boken utspelar sig i så är inte hundra på vart i landet jag rest. Oh well.

Eldens Gåta av Henning Mankell

Antal Sidor: 210

Förlag: Rabén och Sjögren

Kom i min ägo: Lånad från Ekerö bibliotek

Nästa resa:

Kapstaden – SydAfrika

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

6 thoughts on “Jorden Runt-läsning: Moçambique

  1. Pingback: Jorden runt med böcker « bokhandlarn

  2. Låter som ett spännande land och resa! Ja, vi ses i Sydafrika :)

    SV: Ja, det är förvisso helt sant!

  3. Pingback: Jorden Runt-läsning – Uppdatering #1 | Nilmas Bokhylla

  4. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  5. Pingback: Eldens vrede | bokhandlarn

  6. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

