bokhandlarn

Film vs Bok; The Help

1 kommentar

Mitt i allt plugg fick jag lust att skriva lite. Okej, jag har åtta frågor att svara på. Tio sidor kvar att läsa. Typ fem artiklar att läsa. Med meeera med meeera. Men hey, let’s do some comparison shall we?

Boken jag läst heter ”The Help” (Niceville på svenska) och är skriven av Kathryn Stockett. Den handlar om den amerikanska södern på 60-talet, närmare bestämt Jackson, Mississippi. Yay, civil rights! Skeeter, en vit kvinna som nyss tagit examen från universitetet kommer hem och upptäcker att hennes gamla maid Constaintine inte längre är kvar hos dem, och ingen vill säga varför det är så. Aibileen, en afro-amerikansk kvinna och hjälpreda har tagit hand om vita barn i flera års tid och har inte modet nog att stå emot när hon behandlas orättvist. Hennes kompis Minny har ett hett temperament och lyckas bli sparkad titt som tätt för att hon talat tillbaka. Dessa tre kvinnors liv möts och tillsammans tänker de berätta den oskrivna historien om hur det är att vara maid i den amerikanska södern, ett uppdrag de vet kan vara rent sagt livshotande.

Jag minns hur boken stod där i bokhyllan på Borders i New York. Tittade på mig. Mitt år i USA som studerande var nästan slut och min pappa och syster hade kommit och hälsat på. Visste inte mycket om boken, bara att den tilltalade mig. Jag menar civil rights och amerikanska södern, looove it. Man blir så förbannat arg samtidigt som man förtrollas av författarens beskrivande skönhet. Det är något visst med sydstats-författare och deras berättarteknik. Det bästa var att det var en historia stark i sig som kan komma att betyda att filmen skulle försöka leva upp till dess ryckte. Well it did.

Några tankar om filmen:

* Filmen fick med smärtan, miljön, problematiken att stå för det man tror på. Jag kände att jag höll med precis lika mycket som jag höll med i boken.

* Det enda vore väl the antagonist Hilly. Lite väl som en seriefigursskurk skulle jag tro, men hey, rasistiska hemmafruar på 60-talet med respekterat rykte kanske håller på så?

* Skeeters mamma var också lite väl hollywoodändrad. Kommer helt ”ååh jag är en hemsk mamma som inte kan acceptera att du inte ser så kvinnlig ut men i slutet så är jag heeeelt förändrad”.

*”Miss Hilly… Eat. My. Shit.” Behöver jag säga mer?

Det här är en film som jag skulle kunna säga att boken inte är nödvändig att läsa (för dem som inte kan läsa, eller inte upptäckt the joy of it) för filmen fångar berättelsen på ett väldigt rättvist sätt. DOCK tycker jag däremot att du ska läsa boken också. För den är BRA. På engelska är den dock skriven på thick sydstatsdialekt och kan inte alls svara för hur den svenska översättningen är, men vill ni ha den riktiga upplevelsen tycker jag nog ni ska försöka er på den engelska. Tillslut märker man inte ens att boken inte är skriven på ”riksengelska”

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Film vs Bok; The Help

  1. Pingback: Film vs. Bok; Water for Elephants | bokhandlarn

Kommentera

