bokhandlarn

Giraffens tårar

2 kommentarer

Giraffens Tårar av Alexander McCall Smith (Damernas Detektivbyrå # 2)

Original titel: Tears of the Giraffe

Antal Sidor: 227

Förlag: Månpocket

Kom i min ägo: Mamma rensade bokhyllan fyll med gamla böcker som hon fått

Mma Ramotswe är en lyckligt lottad kvinna. Livet är gott och hennes detektivbyrå är en succé. Som Botswanas första kvinnliga detektiv har hon fullt upp med att hjälpa människor med problem, och hon gör det oftast till allas belåtenhet. Men samtidigt som Mma Ramotswe ska ta hand om mordmysterier, äktenskapsbrott och skickliga sekreterare så blir saker på hemmaplan en stor överraskning när hennes blivande man kommer hem med något mycket oväntat…

Hade ingen bleakste aning om vad denna bok skulle handla om. Ettan visste jag nästan allt om, men detta är en serie som dessutom aldrig verkar ta slut. Spännande värre!

Jag skrattar fortfarande åt recensionen jag läste på Goodreads om första boken. ”Okay so like how can a white male write about an african women” (I’m paraphrasing). Ja du. Hur kan en vit medelålders kvinna skriva om en liten svarthårig föräldralös trollkarl som överlevt en dödsförbannelse? Common people!

Är verkligen nyfiken på hur serien kommer ta sin vändning. Mycket hände bara i andra boken. Inte bara fick vi följa Mma Ramotswes tankar, men dessutom hennes sekreterare (som var väldigt intressanta) och Mr J L B Matekoni. Jag skrattade ganska ofta åt vilka tokigheter alla verkade råka ut för. Samtidigt som jag tycker Alexander McCall Smith skriver som om det är hur lätt som helst att lösa mysterier.

Tycker om den Botswanska miljön men lite mindre om karaktärernas patriotism. Jag är själv väldigt opatriotisk människa och har svårt för att folk höjer sina egna länder före andras bara för att man själv råkar vara född eller vara medborgare där. Stolt får man väl vara men det kan gå till överdrift. Det störde mig dock inte så mycket i läsningen, litegrann men det fungerade ändå.

Jag får se när jag ger mig på del tre. Nu blir det rapportskrivande. Kul… Kul… Kul… Kul… Näha, gick visst inte att intala sig själv det…

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Giraffens tårar

  1. SV: Oj, kanske läste 50 sidor drygt! Nej, jag harså många andra böcker som väntar så det är bara onödigt…

    Hur går det med jorden runt-läsningen? Tänkte göra ett sammanfattande inlägg nu efter en månad och två länder :)

  2. Pingback: Jorden runt-läsning: Botswana | bokhandlarn

Kommentera

