bokhandlarn

Fokus i November

5 kommentarer

Här är de böcker som jag planerar att läsa i November. Kanske hinner med fler, kanske inte hinner med alla men då får de som blir kvar helt enkelt en VIP ticket to ”Fokus i December”

Wonderstruck av Brian Selznick – Denna bok har jag nästan läst/tittat ut and I love it! Handlar om två barn (en från 20-talet och en från 70-talet) varav en historia berättas helt i text medan den andras berättas helt i bild. Så otroligt vacker och härlig bok. Vill bara läsa läsa läsa!!

* Under lejonets blick av Maaza Mengiste – Tredje boken i min jorden runt-läsning, denna gång befinner jag mig i Etiopien. Har läst cirka 30 sidor och  ger intrycket av att vara en djup bok som utspelar sig mitt i en revolution. Förmodligen en bok som får en att ifrågasätta allt man trodde man visste. The way I like it.

Global Environmental Politics av Paula Chasek (et al) – Yep. Kurslitteratur. Man hinner ju inte läsa ut alla böcker när kursen pågår så de böcker jag fastnar för tar jag och läser på fritiden sen. En bra bok är en bra bok, genre aside.

*Bomull: en solkig historia av Gunilla Ander – Väldigt starkt reportage om människorna som drabbas av att vi konsumerar t-shirtar (etc.) utan att reflektera kring etik eller miljö. Otroligt bra skriven, kan inte vänta att läsa färdigt!

*Catching Fire  av Suzanne Collins – Har inte kommit speciellt långt eftersom jag är otroligt distraherad av böcker, skola och allt däremellan. Men jag gillar verkligen hur den har tagit sin start och längtar efter att ha tid att sträckläsa den!

*Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren – Jag lyssnar faktiskt på ljudboken av denna. Uppläsaren (Julia Dufvenius) fångar verkligen in karaktärerna och händelserna i sin berättarröst. Perfekt bok att lyssna till när jag går hem eller går till bussen (etc)

*Fjärran Stränder av Kristin Hannah – Hyllvärmare. Vet inte hur länge den stått i bokhyllan. Har inte kommit långt men den verkar helt okej

*Innan floden tar oss av Helena Thorfinn – Detta kommer bli min fjärde jorden runt-bok och utspelar sig i Bangladesh. Har velat läsa den ett bra tag nu.

*Igelkottens elegans av Muriel Barbery – En annan bok jag velat läsa mycket länge och som jag hoppas kunna börja med denna månad!

*Samtal med mig själv av Nelson Mandela – En bok jag velat läsa sedan jag fick den för länge sedan. Av någon anledning har den gått och blivit ofrivillig hyllvärmare. Men nu så… Nu så…

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

5 thoughts on “Fokus i November

  1. Kommer du hinna nåt annat… Puss

  2. Jag vill verkligen läsa Igelkottens elegans. Cathcing Fire är helt awesome!

    Svar: Det är en lokal bokhandel i Stockholm, Bokskotten heter den :)

  3. Jag har inte börjat med Under lejonets blick ännu, men det låter ju väldigt lovande utifrån vad du skrev. Är också lite avundsjuk på dig som ännu har Catching fire och Eld framför dig :)

  4. Pingback: Fokus i December « bokhandlarn

Kommentera

