bokhandlarn

Jorden Runt-Läsning: Sydafrika

5 kommentarer

Här kommer det andra vykortet från min jorden runt-läsning. Den är något försenad, kan säga att den tog en omväg till Thailand som ett födelsedagskort till mig gjorde från några år sedan (”Miss-sent to Thailand”) Denna gång besöktes Sydafrika, allra allra allra mest söderut i Afrika. Stannade till i Kapstaden och hälsade på David Laurie från Onåd.

Först måste jag säga, vacker flagga! Enkelt motiv men flera färger att fångas in av!

               En vit medelålders universitetslärare i Kapstaden, David Lurie, har en affär med en av sina kvinnliga studenter. När deras förhållande avslöjas ställs David inför skolledningens begäran: han skall inte bara erkänna utan även visa sin djupa ånger offentligt. Men det vägrar han gå med på. ”Mitt försvar bygger på begärets rättigheter” hävdar han. Han väljer själv att sluta och upptäcker snart att vänskapskretsen vänder sig bort från honom.
             David drar sig undan till dottern Lucys lantgård. Han hjälper henne med grönsaksodling och med hennes hundpensionat. Han arbetar även på ett djursjukhus i närheten. Sakta börjar David komma till rätta med livet.
             Men i området som nästan helt befolkas av svarta håller maktbalansen på att skifta. En dag dyker plötsligt tre svarta män upp på gården och Lucy blir brutalt våldtagen. Davids ”civiliserade” värld går i kras och han blir rasande när Lucy vägrar att polisanmäla våldtäkten. Hon envisas med att bo kvar på gården, i vanära, i onåd.
 

Jag kan säga såhär: Hade det inte vart för att jag var med i en utmaning som gick ut på att läsa mig jorden runt hade jag gett upp efter några kapitel. Detta är inte en uppmaning för er att aldrig kolla in boken, utan gör det om ni tänkt. Jag däremot känner inte att denna bok var för mig.

För det första var översättningen för… direktöversättande, det störde mig grymt. ”Hon gick och väntade på Mr Rätt” Håll fast vid Mr Right eller skriv ”Hon gick och väntade på den rätte”. Bytte ett tag till den engelska översättningen men handlingen var detsamma…

För det andra, personbeskrivningarna! ”Hon var ful”. Okej… Vilket betyder? Hade man tur kunde man få ett ”hon var väldigt fet” fast det gjorde det bara saken värre. Personbeskrivningar ska vara något som pekar ut dragen av en person både fysiskt och fysiskt utan någon värdering i orden. Sen kan det komma in ett litet ”huvudpersonen fann denna attraktiv” eller ”huvudpersonen fann inte denna attraktiv” men vi som läsare måste ju också få en chans att tycka att personen som skrivs är vacker, särskilt för mig som hatar begreppet ful och att se andra som fula. Så när någon bara skriver ”hon är ful” vet jag inte vad jag ska föreställa mig riktigt, för vad är fult?!

”Sanningen är den att han inte tycker om att föreställa sig sin dotter i lidelsefulla famntag med en annan kvinna, och därtill en ful kvinna” (sida 100)

För det tredje, David Laurie. GAAAAH I dislike him! Inget han gjorde fick mig att bry mig. En på min balett påpekade att han var exakt som en hund (that is följa sina drifter och inte tänka ett skit på konsekvenserna). Håller väl med, men jag gillar hundar. What’s David’s excuse? Stör mig på att han är huvudpersonen, hade passat mycket bättre som en bi-karaktär. In fact, hade vart så mycket mer intressant att läsa allt ur Lucys perspektiv… Eller studenten han hade ett fling med…. Eller den prostituerade kvinnan från de första fem sidorna i boken. 

Handlingen kom ingen vart – och det säger något när man har en huvudperson som sätter på sina studenter, åker fast och sedan har en dotter som blir brutalt våldtagen. Måste dessutom påpeka något som stod på den engelska utgåvan. Någon tidning hade gått all ”Perfect portrait over how tought it is being a white person in Africa” (something like that). Yeah. Lord knows it’s super extra tough being a white male… 

Avslutningsvis… denna bok kommer åka tillbaka dit den kom ifrån (Läkarmissionen i Vällingby för 10 kronor) i hopp om att någon annan köper den, tycker om den och ger den en värdig plats i sin bokhylla. I min blir det tyvärr inte.

Nästa resa:

Addis Abeba – Etiopien

 

Onåd av J.M. Coetzee

Original title: Disgrace

Antal sidor: 246

Förlag: Brombergs

Kom i min ägo: hittade på Läkarmissionens Second Hand i Vällingby för 10 kr

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

5 thoughts on “Jorden Runt-Läsning: Sydafrika

  1. Ska inte läsa den :) puss

  2. Pingback: Jorden runt med böcker « bokhandlarn

  3. Pingback: Jorden Runt-läsning – Uppdatering #1 | Nilmas Bokhylla

  4. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  5. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

