bokhandlarn

Om att betygsätta böcker

2 kommentarer

Blivit mycket sömn i helgen, inte så konstigt när man åkt på the cold of the century. Oh well, om ganska många timmar börjar min nya kurs och jag tänkte skriva lite innan jag går upp och gör mig iordning. Kursstarten är sammanlagt fyra timmar så vi får se hur mycket min hälsa orkar med idag.

Anyway, hade faktiskt planerat att skriva ett litet inlägg om betygsättning av böcker, går in på bloglovin och upptäcker att just det blev temat i en nyligen upplagd bokbloggsjerka. Men det passar ju bra då att jag skriver lite om det nu.

Grejen är den att, nej, jag betygsätter inte. Siffror skrämmer mig. Jag förstår mig inte på dem, de förstår sig inte på mig, jag är en person av ordet. När jag läser en annans recension är det aldrig betyget i form av siffror som jag tar åt mig. Möjligvis om någon har förklarat i sin meny att siffran tre betyder si och siffran två betyder så.

På goodreads började jag betygsätta men slutade ganska tvärt när jag upptäckte hur konstigt det blev, för att inte nämna svårt, när två helt olika böcker får exakt samma stjärna.

Vissa kör betygsättning i form av ord. Tillexempel ”Gillar”, ”Älskar”, ”Besvikelse”. För mig är dessa lättast att förstå. Men nu handlar det inte om vad andra gör utan vad jag själv gör.

En möjlighet är att kunna betygsätta med ord. Kort sammanfatta min recension med ett ”såhär tyckte jag”. Men känner jag mig själv rätt skulle det bli olika ord varje gång. Det behöver i och för sig inte vara något fel i det.

To conclude, jag klarar inte av siffror. Läser jag en text som helt plötsligt börjar missbruka dem (”Kusten är 56040 mil lång och väger 4565.50039 kilo och byborna motsvarar 33.45456 procent av hela befolkningens BLÄ- värde som förövrigt ligger på 850485”) kan jag inte läsa. Min hjärna stänger av. [Okej, point proven, jag läser alltid igenom min text lite snabbt efter att den publicerats och jag kände hur hjärnan började stänga av min egna parantes bara för att den hade för mycket siffror!]

Där har faktiskt mina jobb hjälpt mig lite. Först på McDonalds och sen på Akademibokhandeln. Att hantera pengar, kassa, växel, plus och minus har hjälpt mig förstå siffror till en sån nivå som alla andra förstod när de var tio år. Evigt tacksam!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Om att betygsätta böcker

  1. Det har du ärvt av mig. Tyvärr!

  2. Ajdå, blev precis av med en förkylning och nu en ny! Härligt!

    SV: Jag har inte börjat med Etiopien än så får vi se vad det lider :)

Kommentera

