bokhandlarn

1Q84 bok 1

4 kommentarer

1Q84 av Haruki Murakami (1Q84 # 1)

Original titel: 1Q84 (ichi-kew-hachi-yon)

Antal Sidor: 451

Förlag: Nordstedts

Kom i min ägo: 4 pocket för 3 på Bokus.se i somras

Aomame åker på motorvägen i en taxi. Hon har bråttom men fastnar i trafiken. Eftersom hon är försenad till ett viktigt och hemligt arbetsmöte får hon ett märkligt förslag av chauffören: att ta en trappa som leder ner från motorvägsbron. Hon tackar ja och kort därefter börjar hon känna sig frånkopplad världen utanför. I ett slag är hela hennes tillvaro förändrad och hon står snart inför grundaren av en religiös sekt.

Tengo är en ung man som vill uppfylla sin dröm om att bli författare. En vän till honom, som knappast är en särskilt begåvad författare, börjar allt mer att styra hans liv när hon bestämmer sig för att ställa upp i en litterär tävling. Till Tengo påstår hon att den bygger på egna erfarenheter, ändå tycks ingenting stämma. Plötsligt är det som om någon drar undan mattan för det han alltid tagit för givet är sanning.

På olika sätt möts Aomame och Tengo och de börjar sakta närma sig varandra. Det är som om de vore beroende av varandra. Men frågan är om det är möjligt för dem att någonsin mötas i den verkliga världen som de tror sig leva i. Kanske är det kärlek, eller så är det något som är mycket mer komplicerat än så (Beskrivning från Bokus.se).

_______________________________________________________

Detta blev min första Murakami bok och jag är ganska säker på att detta inte kommer vara sista heller. Till att börja med måste jag läsa tvåan i serien! Jag har hört från rätt många att 1Q84 bok 2 är mycket bättre än ettan vilket gör mig väldigt nyfiken då ettan helt klart var bra.

Boken handlar om två personer; Aomame och Tengo. Året är 1984. Efter en massa skumma ändringar i vardagen börjar  Aomame starkt misstänka att hon befinner sig i en annan verklighet, 1Q84 if you will (enligt en liten parentes i boken så uttalar man Q och 9 likadant på Japanska). Dessa förändringar är mycket små men kompromissar ständigt hennes vardag.

Denna bok blev medvetet läst på svenska istället för engelska. Jag brukar föredra att läsa på engelska även om boken inte har det som originalspårk. Jag pratade dock med en kollega som är ett huge Murakamifan och hon säger att den svenska översättningen är mycket bättre än den engelska. So that settles it. Det blev svenska.

I början var jag lite förvirrad över den nya dimensionen eller verkligheten. Det var såna små förändringar och det var inte alls mycket fokus på dem. Sambanden växer dock och jag förmodar att de kommer redas ut i bok två eller tre.

Just denna del hade väldigt mycket character development. Till en början vet läsaren verkligen ingeting om Aomame eller Tengo och ju längre man läser dessto mer kastas in i historien, vilket gör det hela mer och mer intressant och spännande.

Själv föredrar jag Aomames historia framför Tengo. Det känns som om det händer mer i hennes berättelse och hennes överraskningar och tvister slutar aldrig att förvåna. Tengo, å andra sidan, är mer filosofisk och tänkande. Missförså mig inte, jag gillar filosofiskt tänkande, men det var inte han som fick historien att ta sig frammåt.

Jag känner mig väldigt nyfiken på att läsa några av Murakamis äldre böcker som gav honom sitt stora namn. Förr eller senare så… Förr eller senare.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

4 thoughts on “1Q84 bok 1

  1. Jag är också ett huge murakami fan och hans bästa bok enligt mig är sputnikälskling eller kafka på stranden. Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är mer personlig och också bra! Du kan låna de av mig, jag har allihop :)
    Emma

    • Var helt säker på att jag svarade på kommentaren ages ago :S Är nog väldigt tankspridd av mig.
      Vad kul! Visste inte att du var ett Murakami fan! Får definitivt låna en bok av dig nästa gång vi ses; vilket påminner mig om att jag har en bok till dig som du ska få.

  2. Pingback: Jorden runt-läsning: Japan « bokhandlarn

  3. Pingback: Sputnikälskling, eller det där mellantinget som tydligen inte finns | bokhandlarn

Kommentera

