bokhandlarn

Bokdag på Nalen, first up Norstedts/Rabén & Sjögren

Lämna en kommentar

Det var min första bokkväll och jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Till en början fick vi titta på en massa kommande nyheter inom förlaget och blev uppmanade som bokhandlare att sääääälja. Sjukt mycket August-pris nomineringar som Norstedts hade fått i år! Måste kännas bra.

First up Hjort och Rosenfeldt som pratade om sin nya deckare ”Fjällgraven”

Kan konstatera en sak. Hans Rosenfeldt är väldigt lång. Trodde jag hade vant mig vid långa människor vid det här laget. But no. Både han och Michael Hjort är manusförfattare som skriver en deckarserie tillsammans. Deras knep var att träffas i början och planera, skriva var och en för sig, träffas i slutet och slutföra arbetet. Kommentar ifrån Rosenfeldt var att det förmodligen går bättre att skriva en roman tillsammans om man ses så lite som möjligt (publiken skrattade)

Nästa på tur: Ingrid Carlberg om Berättelsen om Raoul Wallenberg (for the record Augustnominerad) 

Här hade vi en otroligt tjock bok innehållande livet om Raoul Wallenberg och hans betydelse under andra världskriget. Det var inte ett lätt föredrag för Ingrid att hålla. Hon öppnade allt så också, alla miljarder fotnoter, bilder, sidor, text, fakta, anekdoter etc. Åtta minuter på sig. Vart ska man börja? Men hon gjorde det väldigt bra och det var otroligt underhållande att lyssna på.

Sist hade vi Pernilla Stalfelt om hennes bok ”Vem är du? – En bok om Tolerans”

Jag fullkomligt älskar hennes bok ”Alla barns rätt” som verkligen bringar fram olikheterna och likheterna i ett barn och hur de har rätt att vara – precis som de är och vill. Denna bok hämtade hon inspiration från olika nioåringars perspektiv om tolerans. Den har getts ut till alla Sveriges nioåringar har jag för mig att det var. Politiker har också fått sig ett exemplar. Kan inte vänta med att själv få läsa den.

Det var första förlaget.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

