bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Etiopien

7 kommentarer

Sista vykortet från Afrika för innan det bär av vidare till Asien. Denna gång åkte jag norr upp och besökte Etiopien under de blodiga åren av inbördeskrig och rysk kommunism på 70-talet. Jag befann mig i Addis Abeba (huvudstaden) och hälsade på Dawit, Hailu, Yonas, Sara, Tezzie och många fler från ”Under Lejonets Blick”

___________________________________________________________

               Addis Abeba, Etiopien, 1974. Revolutionen har just inletts, kejsaren Haile Sellassie avsätts och folket drömmer om en bättre framtid. Men hoppet vänds till förtvivlan när gerillan inför sitt skräckvälde.
              Läkaren Hailu väljer till en början att blunda för orättvisorna. Sedan hans älskade hustru gått bort värnar han än mer om familjen. Hans äldste son Yonas resonerar som fadern. Han sätter sin lit till Gud och vill inte riskera hustruns och dotterns säkerhet. Yngste sonen Dawit vägrar däremot att ge upp drömmen om ett fritt Etiopien och går med i den hemliga motståndsrörelsen. Hailu blir ursinnig eftersom han sätter hela familjens liv på spel. Riskerna är för stora.
            Men en dag får Hailu en patient som tvingar honom att själv ta ställning. Priset han får betala är högre än han någonsin kunnat föreställa sig (Text från Bokus)
 ___________________________________________________________
 

Min tredje litterära resa i Afrika (eh, sen utmaningen började vill säga, befinner mig väldigt ofta i Afrika rent litterärt) påminde mig om varför jag pluggar Utveckling och Internationellt Samarbete. Vet inte hur mycket spår av neokolonialism jag såg i denna bok. Och hur mycket det förstör. Media skulle säga ”Afrikaner och deras krig” Jag ser mycket inverkan från Väst. Komma och bestämma och förstöra. Själv har jag inriktningen ”Internationell Hälsa” som går in på en mer micronivå och tänker på folk som glöms bort av korrupta regeringar och kapitalistiska fanatiker från väst. Mina klasskamrater på Internationella Relationer hade den här boken vart perfekt för!

Det blev många karaktärer att hålla reda på. Dawit för mig var lite av den där klassiska ”thinker” som efter mycket hat och ilska blir en ”doer”. Han inser att dela ut flygblad inte är tillräckligt om den nya regeringen kör på blodbad mot alla ”förrädare” och lämnar liken på gatan för att skrämmas. Hailu är en klassisk far. Självklart vill han stå utanför landets konflikt, han har barn och barnbarn att tänka på. Däremot är han otroligt modigt som gjorde det han gjorde (not gonna say vad hihi). Sara var min favorit. Ett starkt porträtt av en kvinnas eviga smärta och skam. Hennes ärr som hon skär upp på kroppen som offer för att få behålla sin skadade dotter. Fick sån lust att hålla henne i handen.

Det jobbiga med boken var nog… actionscenerna. Då menar jag när Maaza Mengiste ska beskriva att någon dör. Vi får liksom följa personens sista andetag. Men jag fattar aldrig riktigt om personen dör eller inte förrän nästa kapitel när det nämns av någon annan. Det är väldigt luddigt beskrivet. Med tanke på det otroliga antalet dödsoffer kan man liksom inte vara helt säker. Det fanns en tid då jag trodde att Hailu dött då han ser sin avlidne hustru. Nehe.

Jag skulle säga att det här är en viktig bok, just för att förstå det komplexa med inbördeskrig. Den gamla regeringen störtas, folk tror det kommer bli bra, det blir ännu värre då den nya regeringen är helt paranoid för förrädare. Hur man inte kan lite på någon. Hur döden inte är det värsta man kan råka ut för (yeah, jag dör nog ganska så mycket hellre än utsätts för tortyrmedlen som fångvaktarna använder). Bra bok, läs den!

Nästa resa

Dhaka – Bangladesh

Under lejonets blick  av Maaza Mengiste

Original title: Beneath the lion’s gaze

Antal sidor: 333

Förlag: Månpocket

Kom i min ägo: Reabordet på mitt jobb (Akademibokhandeln) i somras. 10 böcker för 100 kr.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

7 thoughts on “Jorden runt-läsning: Etiopien

  1. Pingback: Jorden runt med böcker « bokhandlarn

  2. Mycket bra skrivet och beskrivet. Puss

  3. Har också ”rest” till Etiopien precis :) Dock inte hunnit blogga om det ännu.

  4. Hej! Jag måste tyvärr komma med lite tråkiga nyheter. Jag har fått alldeles för mycket att göra och tagit mig lite vatten över huvudet, därför måste jag också hoppa utmaningen för att inte hamna i världens lässvacka. Jag önskar dock att ni som är med i utmaningen fortsätter läsa eftersom det är så roligt att läsa era ”vykort” och om ni gör det kommer jag fortsätta publicera uppdateringar efter varje månad där mina läsare kan se hur det går för er :) Ett inlägg kommer om detta på bloggen i eftermiddag!

  5. Pingback: Jorden Runt-läsning – Uppdatering #2 | Nilmas Bokhylla

  6. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  7. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

