bokhandlarn

Inga ord räcker till

3 kommentarer

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (Engelsforstrilogin #2, min recension av Cirkeln går att finna här)

Antal Sidor: 634

Förlag: Rabén & Sjögren

Kom i min ägo: Köpte på mitt jobb (Akademibokhandeln) i somras

______________________

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.
______________________________________________________

När första boken visade sig vara mer spännande och grymmare än jag trodde fanns det såklart höga förväntningar för tvåan, vilket den höll upp till. Tyvärr sitter jag nu här i mörkret och känner mig jobbigt tom efter en händelse i slutet av boken som jag inte kunnat förutse och som jag inte riktigt har smält. Jag befinner mig i en mindre chock if you will. Därför blir recensionen av tre minuter efter att jag läst sista ordet. Behöver skriva av mig. Otroligt svårt att berätta vad som gjorde mig rätt så upprörd utan att spoila hela boken. Så vi kör en liten hyllning istället.

Postiva Engelsfors. Alltså GENIOUS! Jag läste ”The Secret” för inte så länge sedan och måste säga att det var nog den läskigaste bok jag någonsin läst. Att argumentera att judarna blev gasade till döds för att de ”tänkte lite negativt” eller att man har fel energi som gör att flygplanet störtar… Alltså vart är mänskligheten påväg? Ja, man kan tänka positivt, det underlättar vissa grejer. Men NEJ du kan inte stoppa massmord och krig bara genom att sitta och tänka. PLUS att författaren till The Secret nämnde att hon inte tittar på nyheter för att det bidrar till negativ energi. AHAAA; det är så man stoppar krig: låtsas att de inte finns. Förnekelse. Mycket bra metod.

Sorry, kom av ämnet (although I kinda didn’t) Positiva Engelsfors, en ny rörelse i staden tar just den här fanatiska positivismen som approach. Så otroligt oskyldigt och så otroligt genialt. Fanatiker i mångas ögon är oftast förknippade med de stora världsreligionerna. Detta liksom smyger sig in. ”Va? En mordbrand? Synd att personen som dog hade så negativ energi att det här var tvunget att hända…” ”Ja, du förstår, jag brukade mobba en person när jag var yngre men det var ju hennes fel för hennes negativa energi liksom made me do it” Oh gosh… humanity. Gotta love it.

En annan grej jag vill ta upp är min kärlek för Ida. JA JAG VET! Bitchen Ida. IDA! Inser precis att jag har en underbar vän som heter Ida så ska förtydliga: Ida, karaktären i BOKEN. Hon står för allt jag avskyr hos en människa. Ändå vråldiggade jag hennes kapitel och liksom såg något mer i henne, redan innan alla andra i boken började se tecken på förändring. Kanske var det att hon var hästtjej? Don’t know men jag liksom älskade hennes ”ah men guuu vad vidrigt.” ”Men de är ju såna losers” och allt däremellan. I första boken fick jag inte veta så mycket om henne. De andra var mer i fokus. *** LITEN SPOILER ***Ska dock absolut INTE skaffa mig en favorit i del tre. I ettan var det Rebecka. Och ni som då läst böckerna…ja det gick ju bra. *** Slut på LITEN SPOILER ***

Anyway, fina fina bok. Om du inte läst serien rekommenderar jag den faktiskt. Härligt språk och väldigt olika karaktärer som alla har sin speciella charm.

OH before I forget, skrattade så mycket åt en mening som upprepades så otroligt ofta. Det är inte ens en rolig mening, men den användes verkligen som beskrivning mycket ofta. ”Det var som att [titta sig själv i spegeln/brinna upp/Insert something of your choice] men ändå inte” Varje gång den meningen kom upp började jag le. Nya Engelsforsslogan… men ändå inte.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

3 thoughts on “Inga ord räcker till

  1. Längtar verkligen efter en ny bok i den här serien men ska bli spännande med seriealbumet som ska komma också :)

    • Ja, seriealbumet kom som en trevlig överraskning :) När trean kommer ska jag se till att INTE skaffa mig en favorit eftersom det inte går så bra för dem som jag valt ut ;)

  2. Pingback: Berättelser från Engelsfors | bokhandlarn

Kommentera

