bokhandlarn

Wonderstruck made me indeed…. wonderstruck

2 kommentarer

Wonderstruck-by-Brian-Selznick

Wonderstruck av Brian Selznick

På Svenska: Underverk

Antal Sidor: 637

Förlag: Scholastic Press

Kom i min ägo: Bläddrade i den på jobbet och bara had to read it. Den var dock på svenska så jag beställde denna på Bokus

______________________

Ben’s story takes place in 1977 and is told in words. Rose’s story in 1927 is told entirely in pictures. Ever since his mother died, Ben feels lost. At home with her father, Rose feels alone. When Ben finds a mysterious clue hidden in his mother’s room, and when a tempting opportunity presents itself to Rose, both children risk everything to find what’s missing. Rich, complex, affecting and beautiful, ”Wonderstruck” is a staggering achievement from a uniquely gifted artist.
______________________________________________________

Adore, Adore, ADORE! Seriously! För inte så länge sedan (eller det kanske var länge sedan… I år i alla fall. Ni vet vad man säger, tiden flyger iväg) såg jag och pappa filmen The Invention of Hugo Cabret, vilket var en helt underbar film. Min instinkt gick igång och visste att denna film var baserat på en bok. Mycket riktigt, en bok av Brian Selznick.

En dag jobbade jag i bokhandeln och came across ”Underverk” vet inte vad som fick mig att öppna den, men upptäckte att halva boken var en berättelse helt i bilder. Tyvärr var den på svenska så jag gick hem (efter mitt pass var slut obviously) och beställde hem boken på engelska.

Jag älskar vacker bokkreativitet, som att berätta två historier om två helt olika barn i två helt olika årtionden, en i bild, en i text. Historien var så vacker. Tyvärr kan jag inte berätta mycket för den är en sån där historia där man vet mycket lite om karaktärerna i början och sen växer det fram mer och mer överraskningar om dem.

Många har frågat mig hur det gick att läsa om Rose, eftersom hennes historia bara var berättad i bild. Det var verkligen inte svårt alls, det gick att se på en gång vad hon tyckte och kände. Ögonen och ansiktet var otroligt ritade, allt fanns i dem!

Hela historien gick sedan ihop på ett underbart vis och nu önskar jag nästan att jag inte läst den så att jag har något att se fram emot. Ih, kom precis på att jag inte läst ”The Invention of Hugo Cabret” oh goodie oh goodie oh goodie oh goodie! Insert smiley face.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Wonderstruck made me indeed…. wonderstruck

  1. Låter helt klart intressant!

Kommentera

