bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Bangladesh

6 kommentarer

bangladeshDetta vykort skickas med kärlek. Vet ni känslan av att precis ha läst bokens sista ord och inte riktigt vet vad man ska ta sig till så det man gör är att ge boken en stor kram och viskar ett hest ”tack”? Den känslan? Detta hände precis mig. Jag har nyss hälsat på biståndsambassadören Sofia med familj, Bengalerna Nazrin och Mina, ambassadör Moberg med fru och många många fler i denna hjärtskärande berättelse i Dhaka, Bangladesh.

___________________________________________________________

       Sofia och Janne packar väskorna för att bosätta sig utomlands. Sofia har höga ambitioner för sitt nya jobb som biståndschef på svenska ambassaden i Dhaka, huvudstaden i Bangladesh. Janne ställer motvilligt in sig på att vara medföljande man och ta hand om hem och barn.
      Samtidigt mördas en ung kvinna, Mukta, av sin man i en liten by långt ute på landsbygden. Hennes småsystrar flyr till Dhaka för att undvika att giftas bort med åldrande män.
     Mötet med verkligheten i Dhaka blir lika omtumlande för svenska Sofia och Janne som för flickorna från byn och deras tillvaro vävs snart samman med de unga systrarnas. Deras förutsättningar är helt skilda men var och en drivs av sin övertygelse, sina mål och drömmar. Sofia stöter snart på hinder i sitt arbete med jämställdhetsfrågor och byflickorna upptäcker att de kan tjäna egna pengar.

___________________________________________________________

Ett och ett halvt år formell utbildning (om man inte räknar mitt år i USA av sociologistudier). Viljan sen jag var 10 år. Första gången jag läser en sån här bok. Jag pluggar Utveckling och Internationellt samarbete, inriktning Internationell Hälsa. Vi pratar Bistånd, orättvisor, livelihood, dileman, dileman, dileman. Kurslitteratur och föreläsning om alla dessa ämnen. Och nu kom en roman. En roman om min framtid och en roman som var så underbar att jag bara måste ha mer.

Sofia, Janne och deras två barn kommer till Dhaka. Sofia som är högambitiös inom jämställdhet och bistånd får en riktig bromskloss till chef och får ständigt ifrågasätta sina värderingar. Janne blir en manlig medföljare, vilket många känner obehag för (det är ju kviiiinnnan som ska följa mannen. Och nej, nu snackar jag västerläningarna, inte bengalerna). Han har tid som ”arbetslös” att verkligen se Bangladesh och intressera sig i människornas liv.

Våra andra huvudpersoner är de två bengaliska systrarna Nazrin och Mina som flytt till storstaden för att bli självförsörjande och tjäna ihop egna dowrys (en summa pengar som kvinnans familj betalar för mannen för att hon ska vara ”off their backs”) och på så sätt få lite mer frihet i valet av blivande make.

Trots att dessa fyra är bokens huvudpersoner så dyker det in stycken från alla möjliga personer. Vi har vakten Beppin, ambassadör Moberg, svenska journalisten Anders. Så många perspektiv och så snyggt ihopvävt! Dessutom kände jag mig så inkluderad! Alla dessa bistånds och utvecklingsbegrepp som jag lärt mig under min utbildning. Det var som att se allt i action. Boken har dessutom väckt min nyfikenhet till Bangladesh som land.

Jag måste få prata om Ambassadör Moberg. Vad sjutton gör han där? Redan från början framgick det att han var sjukt språkbegåvad och så fascinerad av banglan. Men han är sjukt konflikträdd, tar inte ambassadörjobbet på allvar, blir rädd så fort Sofia nämner ”kvinnors rättigheter” för han vill inte att tidningarna ska skriva om honom eller att han ska uttala sig, för hett ämne. En riktig mes. Kunde han inte vart där och bara forskat i språket? Don’t get me wrong, jag gillade att boken hade en sådan ambassadör det kryddade historien, men i verkligheten skulle jag aldrig förstå.

Bjarne. Den onde jäveln. Textilfabriksägare som gott kan titta dig i ögonen och säga ”Japp, jag låter kvinnor dö och få infektioner i min fabrik, men jag blir ju rik på det so why bother?” That ASS. Det värsta är att startkapitalet han fick för sin fabrik för tio år sedan var från biståndspengar. Kvinnorna trycker smutsiga tygtrasor upp mellan benen när de har mens för att de får avdrag om de går på toaletten! Vilka framsteg…

Anyway, läs denna underbart komplicerade bok. Den liknar inget jag tidigare läst (okej kurslitteratur men det här är en ROMAN, fatta, förstaklassig roman!) den väcker en slags längtan och frustration som kan behövas en kall decembermorgon i mellanmjölks-Sverige.

Nästa resa

Teheran – Iran

iran

Innan Floden tar oss av Helena Thorfinn

Utgivningsår: 2012

Antal sidor: 443

Förlag: Norstedts

Kom i min ägo: Köpte i april på mitt jobb.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

6 thoughts on “Jorden runt-läsning: Bangladesh

  1. Jag har vart lite nyfiken på denna men så har det inte blivit av!

    SV: Tack för tipset! Har du kikat i din mailbox? ;)

  2. SV,. Hm, har inte fått något svar. Inte heller i skräpposten!

  3. Pingback: Jorden runt med böcker « bokhandlarn

  4. Pingback: Jorden Runt-läsning – Uppdatering #2 | Nilmas Bokhylla

  5. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  6. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

