bokhandlarn

Sagor från världens hörn

2 kommentarer

sagaorfrånblåbärsbergetSagor från Blåbärsberget sammanställd av Rolf Bergström och Lars Rundgren

Antal sidor: 166

Förlag: Sveriges radio förlag

Utgivningsår: 1978

Kom i min ägo: Arv från Astrid

______________________________

Tjugosex illustrerade sagor och berättelser valda för uppläsning i Barnradions julkalenderserie 1978. De är hämtade ur den rika sagoskatten från olika länder. Bland författarna återfinns A.A Milne, H C Andersen, August Strindberg, Elsa Beskow, Selma Lagerlöf, Astrid Lindgren, Tove Jansson och Stig Claesson.

_________________________________________________________

Det första jag reagerar på är hur baksidestexten bara nämner nordiska författare (+ A A Milne) i en bok full av sagor från HELA världen. What the heck? Är vi verkligen så småsinta att vi inte skulle läsa boken om en okänd utländsk sagoförfattare skulle stå med? Jag tyckte de var de mest intressanta eftersom de var helt okända för mig och tog mig närmare världens folksägner och sagor.

Boken börjar med sagan ”När de stora blåbärsberget kom till stan” av Elsa Beskow och den var underbart gullig. En Smart miljösaga (och med smart menar jag att den handlar inte om djur som måste fly för att människan är ond och förstör jorden)

Några intressanta sagor från världens hörn kom från bland annat Vladimir Hulpach, som berättade sagor om de amerikanska indianerna. En författarlös saga från Sydkorea om den stora Buddha statyn som nös och hjälpte en fattig familj till att få mat. Eller varför inte ”En piñata Pepita” en liten flicka som kommer till ett okänt land och önskar sig en piñata och ingen vet vad det är och vill verkligen hitta en åt henne.

Men jag tror nog att min favorit är ”Min mor, hon är vackrast i världen” av Ukrainska Becky Reyher. En liten flicka tappar bort sin mor och hittar en hop främlingar som ska hitta henne. Beskrivningen de får är att hon är den vackraste kvinnan i världen. Så de söker efter de vackraste av de vackraste, ingen av dem är dock flickans mor. När mamman sedan hittas visar det sin att hon är tandlös och enligt mänskliga ögonmått sedd som ful. Men den lilla flickan såg henne som den vackraste människa på jorden. Sagan öppnar med ett gammalt ryskt ordspråk:

Vi älskar inte människor för att de är vackra, men vi tycker att de är vackra därför att vi älskar dem

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Sagor från världens hörn

  1. Vilken härlig bok! Tror jag hade något liknande som barn :)

  2. SV: Kul att du är med igen :) Lycka till!

Kommentera

