bokhandlarn

Catching fire

5 kommentarer

CF_UK1Catching fire av Suzanne Collins (Hunger Games #2)                                                                På svenska: Fatta eld

Antal sidor: 472

Utgivningsår: 2009

Förlag: Scholastic

Kom i min ägo: Köpte på jobbet sommaren 2012

Min recension av The Hunger Games finns här

INNEHÅLLER SPOILERS FÖR DEM SOM INTE LÄST DEL 1 ELLER EJ SETT FILMEN

______________________________

Against all odds, Katniss Everdeen and Petea Mellark are still alive. Katniss should be relieved, but now there are whispers of a rebellion against the capitol – a rebillion that Katniss and Peeta may have helped create.

As the nation watches Katniss and Peeta, the stakes are higher than ever. One false move and the consequences will be unimaginable.

_________________________________________________________

Till den sista meningen från baksidetexten: no shit. Höll på att tappa hakan när jag läste vad som skulle komma att hända (I did not see that one coming om man säger så). Otroligt spännande, otroligt underbar och en otroligt härlig twist. Nu för tiden är mycket så otroligt förutsägbart eller allmänt twistlöst så det kändes bra att få in en riktigt chock mitt i läsningen.

Jag tyckte verkligen om del ett och den har fått mig att öppna upp ögonen lite för YA som jag inte läst så mycket av på några år. Inte för att det är dåligt eller löjligt, det är väl samma anledning som att jag inte läser deckare. I just… don’t. Well, now I do.

Måste säga att jag var en aning orolig över hur denna bok skulle bli. Den kändes som en mellanbok. Först Hungerspelen och sen i tredje boken the rebellion (I’m guessing). Men måste säga att Suzanne Collins verkligen höll standarden hög och att det verkligen var en build-up till trean samtidigt som den hade en egen historia.

Tyvärr är det en sak jag känner drar ner historien lite. The love triangle. Peeta eller Gale? What about Katniss som aldrig skulle gifta sig eller skaffa barn? Visst, om regeringen störtas och hungerspelen upphör kan jag tänka mig att hon ändrar sig men jag känner liksom inte att hon känner äkta kärlek till någon av ”kandidaterna” (eller okej, i slutet blev det lite ändring på det) men jag pallar inte.

Boken visar dessutom det otroliga dilemma som Peeta och Katniss går igenom som segrare. De får folkets sympati och stöd när de blir tvingade in i spelen, båda överlever mot alla odds, alla är överlyckliga, men allt ändras ju. De är kändisar nu. Big shots. Märker väl det mest på Gale. Ville hela tiden fråga ”Would you rather she died in the arena? What did you expect would happen when she came back as a victor?”

Mardrömmarna var också mycket bra infångat i historien. De har vart med om en grym massmördaröverlevnadsgalenskap som många tittar på för skojs skull och för mig hade Katniss och Peeta vart otroligt känslokalla om de bara ryckt på axlarna och gått vidare. Dessutom tycker jag inte det är ett dugg konstigt att Haymitch är alkoholist.

För att sammanfatta: great fortsättning på en great story. Ser fram emot sista delen!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

5 thoughts on “Catching fire

  1. Gillade inte denna lika mycket som första men den var inte långt efter :)

  2. Passar på att önska en god jul!

  3. SV: Det tycker jag absolut :D

    Hoppas du hade en fin julafton!

  4. Pingback: Mockingjay. Lite sågning av sågningar | bokhandlarn

  5. Pingback: The Hunger Games | bokhandlarn

Kommentera

