bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Iran

3 kommentarer

irankoppelÄnnu ett kärleksfullt skickat vykort från Teheran, Iran. Denna bok har jag velat läsa sedan dagen vi började sälja den i bokhandeln. Why did I wait so long? Men som man säger, bättre sent än aldrig. Jag har hälsat på Shirin genom hennes barndom, tonår och för tidiga adulthood. Ett möte jag sent kommer glömma!

___________________________________________________________

I Teheran befinner sig en ung kvinna. Under en natt ska hon fatta sitt livs största beslut, det som kommer att förändra hela hennes tillvaro och påverka många människors liv. I väntan på gryningen blickar hon tillbaka och funderar över den flicka som hon en gång var.

För länge sedan kom Shirins farfar vandrande över gränsen från Sovjetunionen till den lilla staden Chalos vid Kaspiska havet. Han blev kär i stadens längsta flicka och bestämde sig för att stanna för gott. Runt farmor och farfars vackra hus samlas släkten, farbror Abbas med affärssinne, farbror Babak som får kvinnorna på fall och den vackra men ogifta faster Mahasti. Och förstås Shirin och hennes familj. Hon är den enda dottern bland fem syskon, men minst lika modig som sina bröder och fylld av äventyrslust. Det försätter henne i svårigheter och för med sig fantastiska upplevelser. Som liten flicka iakttar hon och lyssnar på tanterna som skvallrar om Farah Diba i farmors kök och kvinnorna som gör upp äktenskapsaffärer i badhuset.

Före revolutionen är livet förhållandevis enkelt, men med revolutionen kommer mörkret och Shirins hjärta härdas av allt som sker omkring henne.

___________________________________________________________

Tyvärr händer det att folk får för sig att skriva böcker. Bara för att. Bara för att de har ett ganska känt namn, bara för att de har vart med om något som 78% av befolkningen vart med om, bara för att de tycker att de har något att säga. Och visst, det kan mycket väl bli en superhistoria…. Men den kan också bli ett fiasko. Med andra ord känner jag att det inte är så mycket historien som avgör om boken ska skrivas eller inte, snarare om författaren i fråga kan magin med ord. En sak är helt klar: det kan Zinat Pirzadeh!

Historien var värd att berättas, språket var vackert och allting var så spännande. Från sida ett ville jag veta allt om Shirin och det kändes som om hon satt där bredvid mig och berättade sin historia.

Det här är historien om Shirin som växer upp i Iran innan och under revolutionen. Det är historien om hennes mor-och farföräldrar och hennes familj. Men främst är det ett minne av kvinnorna som korsat hennes väg och gick olika, men lika hemska, öden till mötes. Historien berättas i form av minnen som Shirin har som 18-åring medan hon väntar på att få livsavgörande hjälp av sin mormor.

Jag är lite smått allergisk mot rekommendationer på omslaget. ”Om du tycker om Flyga Drake kommer du älska Fjäril i Koppel” står det på min bok. Jag tyckte INTE om Flyga Drake. Det går inte att få ett free pass på bra bok bara för att man valt ett viktigt ämne, doesn’t work like that. Jag drog dessutom INGA parralleller till Flyga drake medan jag läste boken. Så nu liknar böcker varandra för att de råkar handla om barndom i Mellanöstern? Då kan man ju säga såhär: Harry Potter och Twilight har en massa fantasi i sig – gillar du en av serierna kommer du garanterat gilla den andra…

Hur som helst, det är böcker som denna som får mig pepp på att vilja fortsätta min jorden runt-läsning. Det är böcker som denna som ger mig hopp om bra litteratur. Och framförallt är det böcker som denna som gör mig till förstaklassig boknörd.

Nästa resa

Qingdao – Kina

kina

Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh

Utgivningsår: 2011

Antal sidor: 288

Förlag: Pockerförlaget

Kom i min ägo: Pocketshop Arlanda flygplats juni 2012.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

3 thoughts on “Jorden runt-läsning: Iran

  1. Pingback: Jorden runt med böcker « bokhandlarn

  2. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  3. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

