bokhandlarn

Massa massa nytt i hyllan (post-Christmas)

Lämna en kommentar

Så vart det jul här i vårt hus och fallallallallaaa och allt däremellan. I’d be lying if I said I was a few books richer. Jag är numera maaaasssa böcker rikare. Så vad väntar vi på? Låt oss kolla in vilka böcker som jag fått och vill läsa nu på en gång men inte kan för jag har en forskningsrapport att skriva, en lägenhet att städa, påbörjade böcker att läsa ut och detta blogginlägg att prioritera.

Alice

9174992155

goodfaeriesbadfaeries_alt_cover

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Alice in Wonderland and Philosophy – Curiouser and Curiouser ed. Richard Brian Davis

Denna bok fick jag av min fina mamma som jag önskat mig så mycket. Är som tidigare känt en sucker för Alice in Wonderland och känner för att nörda ner mig lite i tänket kring det hela. 

Så gör jag – Konsten att skriva av Bodil Malmsten

Efter mycket recensioner och min passion för att skriva önskade jag mig denna bok av mormor och morfar och ser man på, den låg under granen. Verkar väldigt enkel och kul att läsa. 

Good Faeries, Bad faeries av Brian Froud

En annan bok av min kära mor med underbara illustrationer och text om älvor. Ena sidan handlar om de goda medan den andra sidan (som är uppochner) handlar om de onda. Läsupplevelse lika mycket som ett konstgalleri.

alison wonderlan400000000000000166783_s3assasins_curse

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Alison Wonderland av Helen Smith

En annan gåva av mamma (actually alla tre är av henne) som jag fick nyss om på Goodreads i någon lista med Alice in Wonderland tema. Ska bli kul att läsa!

The psychology of Harry Potter av Neil Mulholland

En till bok att nörda ner sig lite i!

The Assassin’s curse av Cassandra Rose Clarke

Den här lästa jag om på Goodreads och fastnade direkt.  In på önskelistan och nu i handen!

    7320740crossroadsmockingjay-new

Mermaid – a twist on the classic tale av Carolyn Turgeon

I’m a sucker for fairy tales och allt däremellan! Det här verkar vara en riktigt intressant re-telling om en sjöjungfru, en prins, och en prinsessa från ett konkurrerande rike. 

Crossroads av Mary Ting

En annan bok från Alice in Wonderland-relaterade goodreads listan. Verkar väldigt spännande!

Mockingjay av Suzanne Collins

Sötaste storyn ever! Tjatade om Catching Fire en hel vecka för min pappa och så hittade jag Mockingjay när vi var borta. Problemet var att 1. det var fel omslag och 2. köpförbud på böcker till 2013. Hade faktiskt planerat att detta skulle bli min första köpta bok efter nyår men pappa gick och la allt på minnet och köpte den åt mig i julklapp!

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children451293-340x34010b660871e6fcd4e1526c9e31431dc00-aret_runt

Miss Peregrine’s home for Peculiar children av Ransom Riggs

Once again, en bok jag velat läsa länge fast på engelska och nu har jag den. 

Spansk bildordbok Norstedts

Varje gång jag ser de här ordböckerna på jobbet blir jag helt till mig och vill bläddra. De har verkligen bilder på MINSTA detalj som de sedan översätter till svenska och resp. språk. Skulle väldigt gärna vilja ha en på engelska också. Det kan ju vara bra att veta att stjälken på ett kålhuvud (hinoja, FYI) heter tallo på spanska. 

Året runt – Naturen, vädret och de svenska årstiderna Årets WWFbok

Fin bok. Mycket mycket fin. 

The-Girl-Who-Circumnavigated-Fairyland-in-a-Ship-of-Her-Own-Making

The-Miraculous-Journey-of-Edward-Tulane-9780763625894

The girl who circumnavigated Fairyland in a ship of her own making av Catherynne M. Valente

Min underbara Andreas gav mig två böcker jag verkligen verkligen verkligen önskat mig! Den första för att den låter AWESOME, den andra för att jag läste ”The Tale of Desperaux” som jag totalt älskade. 

The Miraculous journey of Edward Tulane av Kate DiCamillo

Oj oj. Nu är det dags att sluta skriva och läsa lite istället. Kram på er alla.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

