bokhandlarn

Bokdag på Nalen; Natur & Kultur

Lämna en kommentar

Men vad bra att jag kom ihåg att skriva om det sista förlaget som var på bokkvällen på Nalen. Nu kommer det i alla fall; Natur och Kultur

naturokultur

I pausen mellan Forma Books och Natur och Kultur gick det runt tre tjejer i uppklädda i vackert 30-tals mode och delade ut egengjord kola medan jazzmusik spelades i bakgrunden. Det visade sig vara en build up för boken Pärlans Konfektyr: Kolor, Jazz och Bakverk. Denna bok delar med sig av recept från Pärlans samt den jazziga och gammeldagsa stilen. Jag måste säga att jag blev själv väldigt sugen på att skaffa mig boken.

Det kom ganska många och pratade för detta förlag men orkar endast nämna en till. Den andra författaren blev Ann Fernholm med sin bok ”Ett sötare blod”. Ann Fernholm är en vetenskapsjournalist som nu skrivit en bok om sockrets påverkan på kroppen och blodet. Vill du höra en bra nyhet? Börja träna. Sa bara att den var bra, inte att den var lätt. Men det hjälper i alla fall kroppen att ta hand om allt socker du proppar i dig. Det coola var att hon pratade om ett experiment som hon gjort med en sjuksköterska. De hade ätit massor med godis och sedan mätt en massa värden. Sköterskan hade fått sjukt högre och läskigare värden än Ann, som tränar, och blivit orolig. Det fick mig att minnas: jag såg ju det testet på SVT play för inte så länge sedan! Nu minns jag ju vem hon var! Kommer också ihåg hur chockad och orolig sköterskan hade känt sig. Fick dock en liten epilog av Ann: sjuksystern tränar numera regelbundet. Så det kan gå med lite skräcksiffror.

Kvällen skulle avslutas med Bonniers men jag var alldeles för trött och hade en massa plugg så där tog det tyvärr stopp för mig. Hoppas kunna gå även nästa år, det var verkligen superkul!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

