bokhandlarn

Med inspiration från en tavla

Lämna en kommentar

flickamedparlorhange

Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier

Antal sidor: 246

Förlag: Månpocket

Utgivningsår: 2001 (min upplaga 2003)

Kom i min ägo: Mamma rensade sin bokhylla

________________________________

Griet är sexton år när hon träder i tjänst i det stora och barnrika Vermeerska hushållet. Hennes uppgifter är hushållsarbete, tvätt och barnpassning, men hon har också fått i uppdrag att städa konstnärens ateljé utan att rubba ett enda föremål i hans uppbyggda scenerier.
     Snart uppstår ett slags samförstånd med en underström av attraktion mellan Griet och Vermeer, en själarnas sympati mellan den store målaren och den enkla tjänsteflickan; båda är esteter och perfektionister för vilka ordning och skönhet går hand i hand. Han lockar fram en förmåga som finns slumrande hos Griet och lär henne att se tingen med en konstnärs ögon.

Vermeers hustru Catharina är sin mans absoluta motsats: nyckfull, obehärskad och dessutom beroende av sin mor, som i praktiken är hemmets härskarinna. Catharina är från första stund avogt inställd till Griet och avskyr sin makes intresse för flickan.
När Vermeers rike mecenat van Ruijven fattar tycke för den söta tjänsteflickan, och insisterar på att Vermeer skall måla henne, skärps spänningarna. Ryktena och skvallret i småstaden Delft ökar trycket och när tavlan är fullbordad väntar en dramatisk uppgörelse. Beskrivning.

_________________________________________________________

Så, ja, vad tyckte jag? Måste man veta det när man skriver en recension? Jaså? Okej då kör vi. Den var inte förfärlig, då hade jag slutat läsa på en gång. Men den var inte heller speciellt…. speciell. Okej, mest tråkig.

Jag gillar själva idén om att titta på en tavla och sen komma på en hel historia om hur tavlan kom till. Det brukar jag själv göra ibland och älskade när jag i skolan skulle skriva en historia baserat på en tavla. Så idén var helt fantastiskt och jag tänker definitivt läsa en annan bok av författaren som jag har i min hylla.

Tyvärr var denna ganska händelselös. Inte mycket character development, mest personer som beter sig skumt och så kommer det aldrig fram varför. Hade nästan hellre velat läsa om Grits nyligen blinda pappa än om henne som tjänsteflicka. Historien var tyvärr ganska bland. Vet inte om det har att göra med att det är svårt att få en holländsk tjänsteflicka från 1600-talet att bli spännande eller om hon helt enkelt ville ha ett lugnt tempo.

Däremot måste jag säga att jag märkte ganska tydligt att detta är en bok MÅNGA kommer att uppskatta. Så gillar du kärlekshistorier kan du definitivt ge dig på denna (although, kärleksroman? Bara för att man i förbifarten råkar stöta på en kille som man mest stör sig på och inte är det centrala i historien, gör det de hela till kärleksroman? Skulle väl snarare kalla det en slags klasskildring)

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

