bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Kina

6 kommentarer

flag_chinaOch tillbaka välkomnar vi bokslukaråldern! Har inte kunnat lägga ifrån mig boken från sida ett. En kompis ska gå på toa? Hinner läsa lite. Fem minuter kvar tills jag ska av bussen? Hinner läsa lite… De två senaste jorden runt-böckerna (Bangladesh och Iran) gav en massa känslor och fick mig att verkligen totalälska denna utmaning. Men denna bok. Denna bok, no words. Här har vi en ny all-time favorite! Det har gått några dagar sedan jag läste ut den och känslan av boken är fortfarande lika stark.

___________________________________________________________

I en mycket fattig by i nordöstra Kina sitter en liten bondpojke i sin skrangliga gamla skolbänk och är mer intresserad av fåglarna utanför fönstret än av ordförande Maos Lilla röda och alla de storslagna slagord den innehåller. Men just den dagen kommer några främmande män till hans skola – de är utskickade från Madame Maos kulturdepartement. De letar efter barn till bönder som ska kunna formas till trogna väktare av ordförande Maos stora visioner för Kina. 

Maos siste dansare är den sanna historien om hur en lite pojkes levnadsbana på grund av en ödets nyck totalt förändrades på ett enda ögonblick. En dag skulle han komma att dansa med världens främsta balettsällskap.

___________________________________________________________

Jag har hittat självbiografin. Innan denna bok har jag haft ganska trista upplevelser med den genren. Torra. Inte så mycket sagt. Okej fine, det finns säkert många bra men jag har inte hittat dem än. Well, det har jag nu.

En sak ni bör veta om mig; dans betyder allt för mig. Det är något jag kan räkna med får mig på bra humör. Vackert att titta på, underbart att utöva. Här har vi en historia om en kinesisk pojke vars viktigaste sak han fått lära sig är att ordförande Mao är räddaren, Kina är himlen och i Amerika är det ondska och svält. Han blir utvald att dansa på Madame Maos kulturskola i Beijing vilket först är en ren mardröm. Efter lite jävlaranamma och upptäckten om hur underbart balett är, tränar han upp sig och blir snart internationellt älskad dansare.

Vi får läsa historien i tre delar; barndomen i Qingdao, balettskolan i Beijing, flytten till Texas. Allt var underbart beskrivet och allt var bara så åh. Kan inte skriva den här recensionen, inget jag skulle skriva skulle göra boken rättvisa. Men för att försöka kan jag säga att den här historien lästes inte – den upplevdes! Det är en historia värd att läsas av alla. Dans må vara ett centraltema men den har så otroligt mycket mer. Familjelivet som fattiga bönder i Kina. Kommunismen. Att tvivla på allt du har fått lära dig. Betraktas som hot av sitt egna land bara för att du blivit kär i en västerlänning. Tron att aldrig mer få se sina föräldrar och vänner igen. Känslan av att stå på en scen som förste solist och beundras av alla ögon.

Läs den.

Nästa resa

Tokyo – Japan

japan

Maos siste dansare av Li Cunxin

Orig. title: Mao’s last dancer

Utgivningsår: 2003 (min utgåva 2011)

Antal sidor: 487

Förlag: Månpocket

Kom i min ägo: Skärholmen bokhandel 2011

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

6 thoughts on “Jorden runt-läsning: Kina

  1. Underbar beskrivning Emmi. Love you. Puss

  2. Oj oj, sannerligen inget dåligt betyg :D

    SV: Haha, bra att du hittade!

  3. Pingback: Jorden runt med böcker « bokhandlarn

  4. Pingback: Läst i januari « bokhandlarn

  5. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  6. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

