bokhandlarn

Om det var krig i Norden

2 kommentarer

16031117

Om det var krig i Norden av Janne Teller

Dansk original titel: Hvis der var krig i Norden

Antal sidor: 62

Förlag:  Lilla Pirat förlaget

Utgivningsår: 2012

Lånat från: Blackeberg bibliotek

__________________________________________________

Föreställ dig att det är krig – Inte i Irak eller i Afghanistan eller något annat avlägset land – utan här, i Europa, i Sverige, hos oss.

Med ”Om det var krig i Norden” bjuder Janne Teller in läsaren till ett tankeexperiment. Genom att vända på perspektiven får hon oss att förstå vad det innebär att vara flykting.

_______________________________________________________________

Ett tankeexperiment. Indeed.

Inte bara är jag för invandring – jag ÄLSKAR invandring. Hur tråkig hade inte världen vart utan den? Hur ska vi lära oss om människor och få ökad förståelse om vi inte får träffa människorna som finns i vår värld (tyvärr verkar vissa tro att invandring bär motsatt effekt, att människor från andra ställen bär ett slags virus med sig som gör att den så kallade ”svenskheten” (ett begrepp I find so silly) kommer dö ut).

Jag träffar människor som flyttat till Sverige av flera anledningar. Jag läser många historier, lyssnar på många föredrag om personliga berättelser. Haft lärare som vart med om det ena och det andra. Flera gånger har jag tänkt ”det kunde lika gärna vara här, det kunde lika gärna hända mig”

MEN, sen stannar det där. Som sagt, jag tänker ofta på att jag ska vara tacksam som inte lever i krig. Hade kunnat göra det. Precis hade. Men om det nu skulle vara fallet, vad skulle då kunna hända? Så långt har jag inte tänkt. Men tack vare Om det var krig i Norden har min hjärna nu skakats om och den kommer nog aldrig bli sig själv igen.

Älskar boken, älskar tankeexperimentet. Janne Teller berättar historien från mitt perspektiv (tänker inte säga vårt eftersom alla har olika perspektiv). Helt plötsligt är jag en börda för ett annat land, folk ser mig som ”den andra”. Hälsar jag på Sverige efter kriget (som nu blivit en diktatur och det är svårt att säga om det var bättre under kriget eller efter) och den nya regeringen får veta åker jag ut för då är inte landet längre ”farligt” för mig. Ställer jag till med bråk i flyktinglägret blir det inget uppehållstillstånd.

I denna bok blir Egypten landet jag flyr till. ”Även om du har mörkt hår och lätt blir solbränd kan du inte dölja dina blå ögon” (sid. 35)

Så vad har jag lärt mig? Det är inte krig i Norden.. just nu. Men det är krig på andra ställen. Så fortsätt vara den vänliga och accepterande människan jag alltid är. Men jag tror det behövs ökas. Kämpa mer med att hålla borta främlingsfientlighet, invandrarkritiska partier, Sverigebevarande (sugar code it hur mycket ni vill – de är RASISTER) från makten och dela min glädje av medmänskligheten till andra!

Läs boken, din hjärna kan nog också behöva sig en liten omskakning.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Om det var krig i Norden

  1. Hm, låter inte som en bok för mig riktigt.
    Hoppas allt är bra!

  2. Pingback: Läst i januari « bokhandlarn

Kommentera

