bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Japan

6 kommentarer

Japan

Jag har vart och… tja… hälsat på litterärt i Japan. och… ja… Äsch, cue the baksidetext:

_________________________________________________________________________

När den trettiosjuårige Toru Watanabe hör Beatles-låten ”Norwegian Wood” spelas i en sliskig orkesterversion i ett flygplan så är det som om hans huvud sprängs i bitar. Som av en blixt väcks minnet av en kärlek han upplevt i skarven mellan tonår och vuxenhet.

Hon hette Naoko, och var flickvän till en av Torus vänner. När vännen tog sitt liv drev de isär, men när de båda träffas igen av en slump blir han kär och får uppleva en förälskelse som till lika delar är öm, intensiv och omöjlig. Naokos psyke är bräckligt. Hon försvinner till ett vårdhem och Toru bestämmer sig för att vänta, skriva brev och leva för några få korta besök. Samtidigt är han starkt dragen till en studiekamrat, som tydligt visar sitt intresse för honom. Toru lever i förvirring och ensamhet i spänningsfältet mellan dessa kvinnor.

_________________________________________________________________________

Det här var ju… intressant… För det första, varför är det sånt stort fokus på att Toru hör Norweigan Wood sådär tjugo år senare och sen får en flashback som vara hela boken förrutom en lite ”det skulle visa sig att denna karaktär tio år senare gjorde si” på cirka två rader. Varför inte bara skitit i flashbacken och gjort historien som en historia. Utan det där planet till Tyskland. Vad skulle han göra där? Vad skulle hända där? Nej det får man ju inte veta för huvudpersonen ska nu höra en låt som får honom att detaljrikt minnas några personer i över tvåhundra sidor.

Haruki Murakami hyllas. Och gillar man inte honom förstår man sig inte på honom. Kan man inte bara liksom få vara indifferent? Stundvis kunde jag inte lägga ifrån mig historien och stundvis var det som om jag tvingade mig själv att läsa för att bli klar.

Jag kommer nog forsätta läsa lite av hans verk ibland då och då. Vill avsluta 1Q84 – serien också. Kanske har jag läst fel böcker men magi? Vadå för magi? Att lite i förbifarten nämna två månar. Visst det är supercoolt med två månar men det gjorde inte direkt första boken magisk. Och denna. Dessutom verkar Murakami ha någon sorts thing med självmord going on.

Sen har jag problem med det ständigt upprepade ordet ”styv kuk”. Åh vad det förstör min läsning. Det finns femtioelvatusen synonymer, vänligen välj något som inte får mig att tänka på en 15-årig kille med häng och bakvänd keps som pekar och skrattar ”höhö, han sa kuuuuk”.

Nu är vi klara med dissningen. Boken var inte direkt dålig, den hade en histora. Jag däremot är lite skadad på så sätt att jag nyligen läst tre grymt bra böcker som jag då förväntar mig att alla efter ska hålla upp till. Not cool, Emilie, not cool. Dessutom är det sällan jag hör att Norwegian wood är folks favorit Murakami. Nor första delen av 1Q84. Såklart jag ska ge de hyllade favoriterna en chans också. Om jag fattat det rätt är det Fågeln… Kafkta på stranden och sputnik, älskling som fått många tummar upp.

Dock är jag nyfiken på att höra vad andra tycker om just denna bok nu när jag läst den själv. Ska browsa runt lite och finna mitt svar.

Nästa resa

Seoul – Sydkorea

sydkorea

Norwegian Wood av Haruki Murakami

Japanese Orig. title: Noruwei no mori

Antal sidor: 384

Förlag: Norstedts

Lånat från: Min vän Martin

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

6 thoughts on “Jorden runt-läsning: Japan

  1. Trist att den inte var så bra :/ Är nyfiken på författaren men vet inte riktigt vilken bok jag ska läsa då!

  2. Pingback: Jorden runt med böcker « bokhandlarn

  3. Pingback: Läst i januari « bokhandlarn

  4. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  5. Pingback: Sputnikälskling, eller det där mellantinget som tydligen inte finns | bokhandlarn

  6. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

