bokhandlarn

Bomull, at what cost kan man fråga sig

1 kommentar

9789170376023_large_bomull-en-solkig-historia_pocketBomull – En solkig historia  av Gunilla Ander

Antal sidor: 239

Förlag:  Ordfront förlag

Utgivningsår: pocketutgåvan 2011

Kom i min ägo: Köpte på jobbet våren 2012

_______________________________________________________

Varifrån kommer bomullen i en t-tröja för 69 konor? Ingen i branschen tycks kunna besvara den frågan. Men en ny tröja, i 100 procent ren, mjuk bomull, till priset av två koppar kaffe  det är väl bara att slå till? I boken ”Bomull” förklaras varför det inte är riktigt så enkelt.
 Gunilla Ander reser runt i länder, politiken och historian om denna lilla vara som haft stor påverkan på världen.

_________________________________________________________________________

Jag hade faktiskt inte hört ett knyst om denna bok förrän min kollega på jobbet tipsade mig om den (samma som tipsade mig om Hungerspelen, också älskar Maos siste dansare och ja… tipsar mig om allt som har med min utbildning global utveckling att göra… Borde börja stämpla dessa böcker med ett tummen upp följt av texten ”Kollega Approved”).

Måste säga att jag fullkomligt älskar dessa sorts reportage, såna som vill gå till botten med saker vi använder dagligen och tar för givet. Sånt som ger riktig fet ångest. Love it. Tyvärr föll boken lite platt.

Jag hade hela uppmärksamheten när Gunilla Ander frågade runt i affärer och livsmedelsverket vad de visste om bomullens ursprung (vilket var lika med mini), detsamma när hon var i Uzbekistan och runt Aralsjön. Sen blev det lite för mycket historia och lite för mycket politik för mig. Hade det kopplats mer till vad jag skulle kunna göra idag som konsument eller människa så hade jag nog hängt med lite mer. Konventioner… för mig är det bara the big guys trashin’ on the little guys.

Men vad har jag lärt mig och ska nu lära er? Bojkotta bomull från Uzbekistan. Utnyttjande av barnarbete och nästan modernt slaveri är total. Stöd västafrikansk bomull istället. Men hur ska vi kunna veta vart bomullen kommer ifrån när allt som står är ”100% cotton”? Tjat, skrik och gnäll. Kräv att företag som H&M etc. ska börja följa sina bomullsleverantörer och ställa krav och skriva ut och allt, yeah you know the drill. Konsumentmakt.

All in all skulle jag säga att den var stundvis superspännande! Värd att läsa om man orkar ta sig förbi lite av de torrare partierna.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Bomull, at what cost kan man fråga sig

  1. Pingback: Läst i januari « bokhandlarn

Kommentera

