bokhandlarn

För nu är det jag som bestämmer i mitt liv… typ

2 kommentarer

vem bestämmer

Vem är det som bestämmer i ditt liv  av Åsa Nilsonne

Antal sidor: 154

Förlag:  Natur och Kultur

Utgivningsår: 2007

Lånat från: Södertörns högskolebibliotek

I see you when I’m working, I see you when I’m not… Hade faktiskt inte planerat alls att läsa denna bok förrän ett doktorsbesök strax innan jul där han rekommenderade mig att börja komplettera mitt välmående med all denna ”självhjälpslitteratur” – med start denna bok. Tänkte okej, jag lånar väl den nästa gång jag ska till skolan, sen kan jag läsa ut alla mina miljarder må bra-böcker som jag har hemma. Därav Må bra-utmaningen som ej kommer bota mig mot min ångest, nedstämdhet, chokladberoende och illamående, men kanske om jag har tur ge mig lite verktyg på vägen. 

Jag måste säga att denna bok var helt okej! Lättläst och allmänt rik på metaforer. Det genomgripande temat var att du som läsare skulle se dig själv som teaterdirektör och på så vis designa din teater precis hur du själv vill ha den: det inkluderar skådespelarna som klampar upp där. Ganska vettigt tänk men ack så svårt. Hur som helst kallas det på modern svenska ”Medveten närvaro” eller ”mindfulness”

Det var en punkt som hjälper mig ganska rejält med mitt sockerberoende, och det är tidsperspektivet. Att ständigt utöka tanken från att äta chokladen i nuet till illamåendet som följer efter. Det är kanske svårt för en sockerberoende att förklara för en icke sockerberoende (och nej du är inte sockerberoende om du tryckt i dig två muffins istället för en eller frossar lite då och då. När du frossar varje dag – varje timme, then we can talk) men det make:ade faktiskt sense.

Är ni lite nyfikna på det där begreppet som jag är lite smått allergisk mot (men let’s face it, är ganska allergisk mot de flesta modeord som är bortglömda inom några år), Mindfullness, så är denna bok lättläst och innehåller en hel den smarta insights.

Oh and FYI, that penguin will haunt me in my nightmares. 

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “För nu är det jag som bestämmer i mitt liv… typ

  1. Pingback: Läst i januari « bokhandlarn

  2. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

