bokhandlarn

I’ve got a sockerbomb in my brain

2 kommentarer

sockerbomben

Sockerbomben i din hjärna av Bitten Jonsson och Pia Nordström

Antal sidor: 288

Förlag:  Optimal förlag (specialutgåva från tidningen MåBra)

Utgivningsår: 2011

Kom i min ägo: Läkarmissionen i Vällingby för fem kronor, augusti 2012

Må bra-utmaningen som ej kommer bota mig mot min ångest, nedstämdhet, chokladberoende och illamående, men kanske om jag har tur ge mig lite verktyg på vägen. 

__________________________________________________________________________________________

Visste du att vi äter ett kilo vetemjöl och ett kilo rent socker per vecka? Om du har en medfödd kolhydrat- och sockerkänslighet kan detta leda till svåra abstinensbesvär. Men ett högt sockerintag leder förr eller senare till pendlande blodsockerhalter och obalans i hjärnans biokemi för oss alla. Vi drabbas av humörsvängningar i form av trötthet, irritation, nedstämdhet och olust. Sockerätandet förbereder även hjärnan för andra kemiska beroenden – av nikotin, alkohol, vissa läkemedel och tyngre droger. Sockerbomben – I din hjärna beskriver problemet, och visar tydligt hur vi kan bli av med sockersuget.  

__________________________________________________________________________________________

Det ger faktiskt en ganska speciell känsla att veta att man inte är ensam eller dum i huvudet. Jag är läskigt beroende av socker till en gigantisk grad och jag orkar inte mer! Jag känner att boken har gett mig verktyg – men inte lösningen. Problemet med självhjälpsböcker  är att de ger ifrån sig en slags vibb av att det enda som behövs för att blir ”botad eller hjälpt” är att läsa boken. Är man villig att lägga ner tid och arbete så är de dock väldigt bra komplement.

Jag kom långt. Tappade det för någon vecka sen. Nyss tryckt i mig en Daim and I super mega loathe myself. Men vi försöker. I söndags gick jag en hel dag utan socker. Gick nästan en hel dag i måndags men saker slog slint.

Abstinensen är värst. Huvudvärk, känslan av att jag ger upp det enda i världen som gör mig lycklig (although that is soooo not true! Var verkligen skönt att läsa om den passagen i boken. Satt bokstavligen och tänkte ”fan livet är inte värt att leva längre nu när jag måste sluta med socker”, och precis då läser jag att dessa tankar är vanliga och ett slags stadium som man måste gå igenom för att komma ur läkeprocessen. Tjohoo typ.), panik, ångest, social fobi, illamående, trötthet. Men boken har hjälpt mig förstå att detta är normalt. Och okej.

Dessutom var den lättsam och innehöll mycket historier från olika personer som delar med sig av sina erfarenheter. Denna bok rekommenderar jag verkligen till personer som misstänker att de har sockerberoende eller brukar socker på ett skadligt sätt. Det enda lite konstiga med boken var nog att den liksom skrevs av två författare. I know, många böcker gör det, men det verkade som om Bitten Jonsson är en slags beroendeguru och Pia Nordström endast är medförfattare. Ibland skriver dem ”jag brukar göra si och så” och ibland skriver dem ”Bitten brukar göra si och så”. Då blir jag förvirrad. Betyder ”jag” att Bitten skriver och betyder ”Bitten” att Pia skriver, eller vill de bara förtydliga att Bitten har haft verksamheten igång ett tag och kör på si och så? Lite confusing.

Men sammanfattande kan jag säga att den var lätt att förstå sig på, innehöll väldigt intressanta påståenden och boken har definitivt fått mig att känna mig mindre som en idiot när jag kastar i mig en hel choklad framför folk som endast vill ha en bit.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “I’ve got a sockerbomb in my brain

  1. Pingback: Läst i februari | bokhandlarn

  2. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

