bokhandlarn

3 gånger Strömquist

1 kommentar

9170375232  9170373718  JatillLiv

Grupptryck, grupptryck, jag har fallit för grupptryck. Or something. Let’s try this again; så jag har läst väldigt mycket om serier på olika bloggar och ett litet intresse för dem började smyga sig in i mitt medvetande. Först ut blev helt enkelt att gå till bibblan och låna hem mig lite seriealbum av Liv Strömquist. Eftersom alla tre är utlästa så blir det i en och samma recension.

Albumen jag läst heter Prins Charles känsla, Einsteins fru och Ja till liv. Det första jag vill säga är att jag blev IMPONERAD! Jag älskar när folk ifrågasätter normer och politik i samhället och gör det bra och roligt. Dessutom var bilderna härliga att titta på, trots att de var simpla var det något komplext över dem som gav karaktärerna ett större djup än man ser på diverse fotomodeller.

Den klockrenaste och min absoluta favorit var helt klart Ja till Liv. Jag kan verkligen rekommendera den om du vill läsa något av Liv Strömqvist men inte riktigt vet vad. Där går hon igenom hela alfabetet med den ena klockrena serien efter den andra. Hon har dessutom fått mig att ifrågasätta allt jag vet om den sociala konstruktionen that is ”arbete”, det kan du läsa om den så kallade ”arbetslinjen” och om hur Moderaterna dog ut.

Den jag tyckte minst om var nog Prins Charles känslaDen var långt ifrån dålig men den hade väldigt lite variation i serierna tyckte jag. Det genomgående temat var begreppet kärlek, vilket jag tyckte var väldigt intressant att läsa om, speciellt om hur det var socialt konstruerat. Men, det hade nästan räckt med en serie där. Blev något upprepande efter ett tag. En aning upprepande. Lite sådär upprepande. Men annars var den bra, om än lite upprepande.

Einsteins fru var för mig som en blandning av de andra två albumen, och hade otroligt bra och tankvärda serier. Kolla speciellt in ”Historiens mest provocerande pojkvänner”, ”Bögdjuren”, ”Mysrasism” och ”Och nu Kristendomen – lär känna en främmande religion”

Strömquist har verkligen fått upp mitt intresse för serier!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “3 gånger Strömquist

  1. Pingback: Läst i februari | bokhandlarn

Kommentera

