bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Mexiko

4 kommentarer

mexikos-flagga

Fina fina bok. Önskar jag inte haft dig i hyllan oläst så länge. Men så är det. Har vart i Mexiko och hälsat på Jamilet som tagit sig över gränsen till USA och mött en mentalpatient; Señor Peregrino.

_______________________________________________________________________________________

Jamilet föds i en dammig mexikansk by. Men under kläderna bär hon en hemlighet, från ryggen ner till benen, vrider sig ett ohyggligt födelsemärke, som att hon har blivit gripen av djävulens hand. Med falska papper och förhoppningen om ett normalt liv flyr Jamilet till USA. Hon tar arbete på ett mentalsjukhus och får ta sig an den gamle Señor Peregrino. En udda och mystisk herre, som kräver att Jamilet lyssnar på hans historia, i utbyte mot att han inte avslöjar hennes illegala vistelse. När Señor Peregrino tar henne tillbaka till sin ungdom, då han påbörjade sin pilgrimsvandring till det legendariska Santiago de Compostela förändras allt. 

_______________________________________________________________________________________

IIIH! I really really really liked this one! När jag pluggade Sociology i New York för några år sedan tog jag en kurs som hette ”Sociology 35; Global Culture” (vilket för övrigt fick mig att bli helt säker på att jag ville läsa globala studier). I den kursen fokuserade vi mycket på USAs och Kanadas relationer till Mexiko och människorna där. Sedan dess är jag super fashionerad av den mexikanska gränsen. Denna gång läste jag dock  inte kursböcker och faktaböcker om detta, utan en roman.

Jamilet tar sig över gränsen för att uppsöka läkare. Hon skaffar sig ett jobb på ett mentalsjukhus och måste dölja sin verkliga identitet som illegal invandrare. Mötena hon gör med människor är väldigt fashinerande – hon är naiv och hoppfull, vilket hon märker inte stämmer så bra med stället hon kommit till.

Jag hade lite problem med hur Señor Peregrino blev beskriven. Förväntade mig att se ett stort monster eftersom alla verkade vara livrädda för honom. Sen är han bara lite grinig. Jahapp. Men jag gillade när vi kom ifrån allt det där, när han och Jamilet bond:ade och man får höra hans intressanta livshistoria (kan nämna att jag också har ett ganska stort intresse för pilgrimsfärden över Santiago de Compostela as well).

As for Eddie… Oh Eddie. I do not care for you at all. Jag fattade inte riktigt den här potentiella kärlekshistorien going on. Men jag antar att jag läst mycket värre kärlekshistorier än denna. Han kändes så överflödig. Liksom ”ooh glöm inte att det måste ske lite kärlek också!!”. Ibland klarar sig faktiskt en bok. Visst, han behövdes, han skaffade jobbet åt henne, han blev hennes vän. Men kan man liksom inte stanna där? Vän!

Sist men inte minst: CARMEN! Fy sjutton vad härligt det var att läsa om Jamilets moster. Vi mötte henne i början av boken när hon fortfarande bodde kvar i Mexiko och jag var inte beredd på att att hon skulle ändrats så otroligt de sju åren hon bott i USA. Skrattade åt så gott som allt hon gjorde. Skulle kissa på mig om jag bodde en dag i hennes hem. DÄR har vi en läskig varelse, hon borde fått vara Señor Peregrino…

Men all in all, I love this book man! Kommer garanterat läsa mer av Cecilia Samartin, men som jag brukar säga: förmodligen på engelska. Det blev mer och mer slarv i översättningen och stav/grammatikfel ju längre in i boken jag kom. Började nästan misstänka att korrläsarna rökt på lite under arbetet med boken. Men oh well, still a great story.

Señor Peregrino av Cecilia Samartin

Orig. title: Señor Peregrino

Antal sidor: 379

Förlag: Bazar

Kom i min ägo: En Annan Bokhandel i Skärholmen för typ två år sedan

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

4 thoughts on “Jorden runt-läsning: Mexiko

  1. Pingback: Läst i februari | bokhandlarn

  2. Åå låter jättebra ju! Måste läsa något av den författaren snart :)

  3. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  4. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

