bokhandlarn

The Miraculous Journey of Edward Tulane

1 kommentar

The-Miraculous-Journey-of-Edward-Tulane-9780763625894The Miraculous Journey of Edward Tulane av Kate DiCamillo (illustrerad av Bagram Ibatoulline)

Antal sidor: 200

Utgivningsår: 2006

Förlag: Candlewick press

Från: Julklapp från underbaraste Andreas 2012

________________________________________________________________

”Someone will come for you, but first you must open your heart. . . .”

Once, in a house on Egypt Street, there lived a china rabbit named Edward Tulane. The rabbit was very pleased with himself, and for good reason: he was owned by a girl named Abilene, who treated him with the utmost care and adored him completely. 

And then, one day, he was lost.

___________________________________________________________________________________________

För flera flera år sedan var min mamma på jobbresa i Frankrike och kom hem med tre engelska böcker till mig; ”Inkheart” av Cornelia Funke (för övrigt väldigt bra), någon slags guide till djuren i serien Spiderwick, och ”The Tale of Desperaux” av Kate DiCamillo. Jag fullkomligt älskade sagan om Desperaux och kommer aldrig glömma den härliga ramsan från boken:

”I ain’t the princess Pea, but someday I will be, the Pea, Ha-Hee. Someday I will be”

Så, obviously, när jag fick reda på att DiCamillo skrivit ännu en fin sagobok var jag ju tvungen att läsa den! And I was blown away by this story! 

The Miraculous Journey of Edward Tulane var inte alls som jag förväntat mig. Jag visste att den handlade om en leksakskanin. Jag visste att han skulle försvinna. Jag visste att han skulle hamna ut på ett äventyr. So far so good. Men äventyret var inte alls som jag hade förväntat mig! Det var ett sorgligt äventyr. Så vackert och så skräckfyllt. Jag ville verkligen gråta mig igenom hela boken (har haft problem med att gråta på senaste. Saknar det ganska rejält, att få släppa ut a good long cry…)

Det var ganska häftigt att läsa om någon som är helt powerless över sin egna kropp. Jag hade fått för mig att Edward skulle vara en leksakskanin som blev levande så fort hans matte lämnade rummet. Men nej, han var en hundraprocentig leksak. En leksak med tankar men oförmögen att röra sig och därför helt utan kontroll över sitt öde.

Jag älskade boken!  The illustrations are to die for!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “The Miraculous Journey of Edward Tulane

  1. Pingback: Läst i februari | bokhandlarn

Kommentera

