bokhandlarn

Alice in the country of Hearts vol 1 (Surprisingly impressed!)

2 kommentarer

12993848

Alice in the country of Hearts vol 1 av QuinRose (Art by: Soumei Hoshino)

Antal sidor: 370

Utgivningsår: 2012

Förlag: Yen press

Från: Science fiction bokhandeln i Stockholm December 2012

_______________________________________________________________

Alice is having a nap in her garden when suddenly before her there appears a young man with rabbit ears! He whishs her away to a fantastic (but dangerous) world that seems straight out of a fairy tale, but one where every resident brandishes a weapon… Will Alice find her way back home?

_______________________________________________________________

Åh vad länge sedan det var jag tog och läste en mangabok! När jag var yngre blev det den ena mangaboken efter den andra. Kommer ihåg att min favorit var den koreanska serien Snow Drop. Anledningen till att jag tog mig till Si-Fi bokhandeln i Stockholm för att köpa denna var för att det var Alice in Wonderland-inspirerad.

Jag blev faktiskt ganska imponerad över QuinRose (åhhh vilket namn!!) sätt att tolka Underlandet. Det bestod av tre distrikt i konflikt med varandra och en neutral zon (ett klocktorn med maassa massa klockor! Jag ÄLSKAR klockor!) Ett distrikt var där Hjärterdam bor (you know the drill, the maze and stuff), den andra var där the mad hatter bor som maffiaboss. Den tredje var ett tivoli. Not sure why but it kinda worked. Där fanns chessirekatten. Det coola var att alla djur som är med i Alice i Underlandet var i denna manga människor med djuröron.

Hur som helst, Alice blir kidnappad ner till Wonderland och måste hitta sin väg hem, vilket visar sig inte vara lätt. Vi får då ta del av denna nya världen genom hennes ständigt kritiska ögon.

Det var dock en grej… QuinRose gjorde en sån där smart grej. Hon satte identiteten i ögonen, dvs alla viktiga varelser i Underlandet hade ögon, och alla arbetare var berövade dem. De utan ögon skulle betraktas utan värde, utan identitet och symbolisera ett slags klassamhälle. Mycket smart faktiskt, något att kämpa för (allas lika värde). MEN ARGH så irriterad jag blir när illustratören bara av lathet skiter i att teckna ögon på de som faktiskt SKA ha ögon!! Hela grejen med de ögonlösa förs liksom i skymundan då när Alice är med i samma bild och av lathet inte heller har några ögon fast hon ska ha det. I swear it happened on like every page!

Sammanfattningsvis tänker jag absolut fortsätta med serien, jag vill helt klart veta vad som händer och hur allt kommer lösas upp. Dessutom var jag (som sagt) väldigt imponerad av författarens tolkning av Underlandet.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Alice in the country of Hearts vol 1 (Surprisingly impressed!)

  1. Pingback: Läst i februari | bokhandlarn

  2. Pingback: Long overdue book haul #5 | bokhandlarn

Kommentera

