bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Rumänien

4 kommentarer

Rumänien

Jag är verkligen glad att jag vann denna bok på Nilmas bokhylla då jag ganska så säkert inte hade hittat den/läst den annars. Känns som om jag sagt det rätt ofta på senaste tiden men denna bok var helt amazing! Huvudpersonen Mona har tagit med mig till ett Rumänien som jag inte förut känt till…

____________________________________________________________________________________________________

Mona Manoliu är sjutton år när hon blir kär för första gången, i pojken Mihai. Det unga parets kärleksförhållande påverkas av Nicolae Ceausecus brutala diktatur, och den hemliga polisen, Securitate, som finns överallt. Alla misstänker alla. Mona känner att det är något som inte stämmer med Mihai, men innan hon hinner konfrontera honom smugglas hon ut av sina föräldrar från Rumänien till USA. Under de kommande tjugo åren försöker Mona glömma sitt förflutna men hon inser till sist att hon måste återvända till Rumänien för att utröna vem Mihai, hennes första och största kärlek, verkligen var. 

____________________________________________________________________________________________________

Andra världskriget, andra världskriget, Hitler, andra världskriget. På senare tid har jag känt hur begränsad min utbildning har vart (då pratar jag grundskola plus gymnasium). Jag har sett och läst och blivit föreläst om cirka sjuttioelvatusen vinklar och sätt angående det andra världskriget. Men det är inte det enda i världen som pågår och har hänt. Det får jag forska om på egen hand (en av de anledningarna till att jag ÄLSKAR böcker som dessa!)

Varför nämndes aldrig de hemskheter som Stalin gjorde i Sovjet. Eller inbördeskriget i Rwanda? Eller kolonialismens baksida. Jag hade faktiskt ingen aning om vilket caos det var i Rumänien på 70-talet. Nej varför skulle jag behöva lära mig det, Hitler var ju inte involverad

Jag fullkomligt älskar när böcker ger mig en ny faschination över något, vidgar mina vyer. Det gjorde denna bok. Den hade inte bara en intressant handling om total paranoia och diktatur, utan huvudpersonen Mona var en trovärdig karaktär och slängs mellan vem hon är, vem hon blir och vart hon hör hemma. Hennes liv i Amerika fångade verkligen det dilema många som tvingas fly sina länder kan känna om tillhörighet och sitt past.

Mycket bra skriven bok, gripande historia och en och en annan twist. 

Tåg till Trieste av Domnica Radulescu

Orig. title: Train to Trieste

Antal sidor: 301

Förlag: 2244

Kom i min ägo: Vinst från Malins julkalender på Nilmas bokhylla 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

4 thoughts on “Jorden runt-läsning: Rumänien

  1. Pingback: Läst i mars | bokhandlarn

  2. Pingback: Jorden runt med böcker | bokhandlarn

  3. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  4. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

