bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Frankrike

4 kommentarer

Frankrike

Okej, fatta förstå att jag är klar med min jorden runt-utmaning. Det har vart så lärorikt, så kul och så inspirerande… Men också tidskrävande. But don’t think for one second that it’s over. Ett inlägg om detta kommer senare. Hur som helst, mitt sista land för denna gång blev Frankrike. Tema: Hemlöshet.

__________________________________________________________________________________________________

Lou Bertignac en överintelligent tjej på 13 år är minst, yngst och bäst i klassen. Hon är enda barnet i en familj med en deprimerad mamma och en vanmäktig pappa. Hon tänker ut olika teorier för att tämja världen och är hemligt kär i Lucas, som är längst, sämst men coolast i klassen. När hon förbereder ett föredrag som hon tvingas hålla inför klassen väljer hon på måfå att prata om uteliggare. På Gare dAusterlitz träffar hon No, en artonårig, hemlös tjej som låter sig intervjuas inför föredraget. Men det går längre än så: de blir vänner och vänskapen vänder upp och ner på Lous tillvaro. Hon beslutar sig för att försöka rädda No och ge henne ett hem och en familj.

___________________________________________________________________________________________________

Jag vet inte riktigt vad jag kan säga om denna bok. Jag gillade den verkligen, det går inte att förneka. Den gjorde ett intryck som fick mig att vilja veta mer, om författaren, om hemlösa, om allt…

Okej let’s be honest here, jag läser inte överdrivet mycket OM Europa. Jag läser mycket litteratur av människor som KOMMER IFRÅN Europa, men de fångar liksom inte den mer mörka sidan av sitt land som denna bok gjorde. Det mesta jag läser om Sverige är liksom vaga everyday problems om vanliga människor. För att få i mig en daglig dos av hemskare verkligheter tar jag mig mer till litteratur om/från Syd/NordAmerika, Afrika och Asien. Men saken är den att lidande kan ske vartsomhelst. Precis som att lycka och rikedom kan ske vartsomhelst. 

”Vi kan skicka överljudsplan och raketer ur i rymden, identifiera en brottsling utifrån ett hårstrå eller en pytteliten hudpartikel, skapa tomater som står sig tre veckor i kylskåpet utan att skrumpna det minsta, klämma in miljarder data på ett mikrochips. Vi kan låta folk dö på gatorna” (s. 69)

Boken utspelar sig alltså i Paris. Den tar upp hemlöshet bland unga flickor och jag måste säga att De Vigan gjorde det väldigt väl, och framförallt trovärdigt! Jag trodde på historien, jag tog in historien och jag fick verkligen en överblick över hur komplext det hela är. Det är ingen enkel fråga, och kommer förmodligen aldrig att vara det. Men som Lou så krävs det ändå att man inte accepterar det och faktiskt försöker göra NÅGOT. Nothing worth having comes easy. 

Jag rekommenderar helt klart boken!

No och jag av Delphine De Vigan 

French Orig. title: No et moi

Antal sidor: 224

Förlag: Sekwa

Kom i min ägo: Läkarmissionens Second Hand i Vällingby för en femma (Augusti 2012)

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

4 thoughts on “Jorden runt-läsning: Frankrike

  1. Pingback: Jorden runt med böcker | bokhandlarn

  2. Pingback: Läst i mars | bokhandlarn

  3. Pingback: Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret) | bokhandlarn

  4. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

