bokhandlarn

Nu ger jag upp!

Lämna en kommentar

article

Jag säger bara nej. NEJ. Tänker inte lägga mer tid på denna lilla roman. Språket var krångligt, historien wasn’t going anywhere, allt var bara NEJ.

Jag trodde boken kanske var på väg någonstans då den var skriven under 60-talet och folket hade en ganska kolonial syn på Afrika. De märktes på Sara Lidmans sätt att beskriva de vita människorna i Kenya. Däremot fick jag hela tiden känslan av att det var långt ifrån Sara Lidmans egna åsikter och att hon låg före sin tid. Men det var tyvärr inte tillräckligt för att jag skulle fortsätta läsa.

Kul med en swahilisk ordlista i slutet men hur kommer det sig att hälften av alla swahiliska ord som droppas inte står med där?! Eller varför helt plötsligt en ny karaktär bara rusar in med en replik utan att få någon som helst introduktion. Nej, hela historien kändes lite som att den bara pågick någonstans där jag helt enkelt inte var inkluderad. Tråkigt att skriva en sån negativ recension men det är i alla fall min anledning till att jag gav upp den: jag hängde inte med alls.

Så det blev ingen Kenya i jorden runt-läsningen denna gång, får hitta en annan bok som känns bättre att ta sig igenom helt enkelt.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

