bokhandlarn

Igelkottens elegans

1 kommentar

images

Igelkottens elegans av Muriel Barbery

Antal sidor: 348

Utgivningsår: 2009

Förlag: [sekwa]

Kom i min ägo: Köpte på bokrean 2012 på mitt jobb

_____________________________________________________________________________

Renée Michel är portvakt i en ståtlig fastighet i Paris finare kvarter. Hon är en självlärd älskare av konst, musik, filosofi och litteratur. Hon lever sitt liv diskret bakom en övertygande schablonbild av den vresiga och obildade portvakten med få intressen utöver katten och skräniga teveprogram.
Tolvåriga Paloma Josse bor med sin familj i en paradvåning i samma hus. Hon är brådmogen, överbegåvad och försöker förgäves bete sig som sina jämnåriga. Hon tycker livet är absurt, känner sig oälskad och har bestämt sig för att begå självmord på sin trettonårsdag.
Renées och Palomas vägar korsas när den japanske affärsmannen Kakuro Ozu flyttar in.

________________________________________________________________________________________

Alltså… åh! Vad man kan (tydligen) njuta av att läsa om vad som pågår i huvudet på två besserwissrar. Det var en väldigt vacker historia om egentligen väldigt lite handling. Mer tankar. Och ett simpelt trapphus för fina familjer Paris.

Boken varierade mellan Reneés perspektiv; en fattig portvakt med ett enormt intellekt som hon försöker dölja för de som bor i trapphuset, och Palomas perspektiv; en tolvårig flicka som är hyperintelligent, som bor i trapphuset, och vill ta livet av sig (nej det är inte spoiler, det är för sjutton handlingen).

Jag vet inte riktigt vad jag kan säga om boken mer än wow! Satt som uppslukad och ville läsa mer om båda personerna och alla runt om. Men jag förstår inte slutet. Why? Det var så jeeekla bra men så fruktansvärt oväntat.

Jag vet inte om jag rekommenderar boken, har du exakt samma boksmak som jag kommer du älska den, annars finns det en chans att du kan tycka precis vad som helst om boken. Den kräver inte intelligens, det får man plenty av på köpet av innehållet, men däremot kräver den nog att du kan ta en massa fakta från know-it-alls i 300 sidor, kanske inte är allas grej? Men är du nyfiken tycker jag ABSOLUT du ska läsa den.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Igelkottens elegans

  1. Pingback: Läst i mars | bokhandlarn

Kommentera

