bokhandlarn

Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret)

1 kommentar

Länder:

Bangladesh | Etiopien | Frankrike | Iran | Japan | Kina | Mexiko | Moçambique | Rumänien | Sydafrika | Sydkorea |

Miss Obvious (or otroligt uppenbart val av författare/bok):

Japan

Kommentar: Ja, att välja Murakami på Japan blir helt klart en ”miss obvious”, but hey, sådana blir det ibland. Annars tycker jag att valen inte vart helt självklara då det funnits många kandidater i diverse länder att välja på.

Bästa (högst tre):

flag_china bangladesh irankoppel

Tyckte minst om (högst tre):

SouthAfrica2 Japan

Gav upp:

article

Finast omslag:

fjarilikoppel_inb_low  13040813_O_1

Tycker båda ser otroligt konstnärliga och lite mystiska ut. Jag liksom vill veta historien bakom dem (hjälper också till att båda böckerna är helt AMAZING)

Minst finast omslag:

ELDENS~2

Omslaget är i sig inte speciellt dåligt, det är mest det att jag tycker att omslagen på utmaningen over all haft hög standard, plus att de nya utgåvorna är så grymt vackert snygga!

Bästa titel:

Fjäril i Koppel, Innan floden tar oss, Under lejonets blick, Maos siste dansare

Kommentar: De tre första låter väldigt poetiska och träffsäkra. ”Maos siste dansare” tilltalar mig som, well, dansare. Vem är denne dansare? Vilken koppling har hen till Mao Zedong? Låter som mycket historia, kultur och framförallt, dans.

Sämsta titel:

Norwegian wood, No och jag

Kommentar: Well, jag tycker kopplingen mellan låten och handlingen blev så otroligt force:at. Som om Murakami kommit på titeln på boken först (vilket i sig inte alls är en dålig titel) och sen skapat en historia och efter det tänkt ”shit, måste ju få in kopplingen till titeln. Denna person får spela Norweigan wood på gitarr… ja det blir utmärkt”. ”No och jag” låter bättre på franska (No et Moi), på svenska tycker jag mest den låter som en liten unge och hennes gosedjur.

Författare jag kommer läsa mer av:

Henning Mankell (kommer läsa sista delen om Sofia), Helena Thorfinn (om hon fortsätter skriva romaner om utvecklingsstudier runt om i världen), Zinat Pirzadeh (because she is freakin’ awesome!), Haruki Murakami (even though I didn’t really enjoy Norwegian Wood så vill jag läsa lite annat av honom), Cecilia Samartin (because I really liked her!), Delphine De Vigan (Jag blev nyfiken på henne).

Länder jag är sugen på att läsa härnäst:

Öh… Ja för att nämna några (som förmodlingen inte kommer ske närmsta halvåret då jag inte har någon bok som utspelar sig i dessa länder hemma för tillfället) så får det bli: Nordkorea, Finland, Honduras, Kuba, Laos.

Nästa sammanfattning blir om ett halvår igen. Tjohej.

jordenrunt

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Sammanfattning av jorden runt-läsningen (första halvåret)

  1. Vad roligt att du gillade idén och du har verkligen vart runt jorden, jätteskoj att läsadina inlägg!

Kommentera

