bokhandlarn

Mina drömmars stad

1 kommentar

Minadrömmarsstad

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström

Antal sidor: 290

Utgivningsår: 1960 (min utgåva 2009)

Förlag: Albert Bonniers förlag

Från: Köpte på jobbet någon gång 2012

___________________________________________________________

En sommarkväll 1860 kommer Henning vandrande till staden han drömt om, Stockholm. Det är den stora omvandlingens tid: industrier växer fram och nya möjligheter öppnar sig. Första delen, från 1960, i Per Anders Fogelströms klassiska stockholms- och arbetarklasskildring ”Stad-serien”. 

___________________________________________________________

Det tog sin tid att läsa boken kan jag säga, och det beror på en sak; historien fastnade helt enkelt inte. Lite trist med tanke på att jag gärna läser och lär mig mer om förfäder och deras ”struggle” towards the pointless överkonsumerande tjatsamhälle som existerar idag. Oj, nu blev jag miss bitter här, men det är faktiskt sant if you think about it. Våra förfäder (de flesta av dem i alla fall) har inte haft det lätt och de är de som faktiskt sett till så att du kan gå till skolan varje dag, få den sjukvård du behöver och lätt släppa din Iphone i golvet när en ny kommit ut så att dina föräldrar helt enkelt är tvuuuuugna att köpa den senare modellen åt dig. But I digress.

Hur som helst, tyvärr fastnade jag inte för boken… förrän typ de sista trettio sidorna. Tack vare det kommer jag prova läsa uppföljaren (då jag har den hemma) och så får vi se sen om jag fortsätter med serien eller inte.

Kanske måste förtydliga att jag inte har några problem med klassiker (älskar Alice in Wonderland och To Kill a Mockingbird to mention a few), har inget problem att läsa om gamla Sverige (tyckte mycket om Doktor Glas). Det är som med alla genrer: vissa böcker har det, andra har det inte. Vissa har det för några, för andra saknas det.

Så nej, denna bok höll inte. För seg och för ointressant för mig.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Mina drömmars stad

  1. Pingback: Läst i mars | bokhandlarn

Kommentera

