bokhandlarn

Jorden runt-läsning: USA

2 kommentarer

USA

Egentligen hade jag inte tänkt ha denna bok som representant för USA i min jorden runt-utmaningen, men när jag nästan var färdig med boken insåg jag att den var en ganska passande bok. Dels så utspelade sig historien i många olika stater (Washington, Tennessee, New York, Virginia…) och karaktärerna kändes som vanliga ”Smiths” (höll på att skriva Svenssons men det är ju fel kontinent och land).

_________________________________________________________________________________________________

Elisabeth och Jack Shore gifte sig unga och uppfostrade två döttrar. Det perfekta, lyckliga äktenskapet. Men när barnen flyttar hemifrån glider Elizabeth och Jack sakta ifrån varandra, förhållandet har förlorat gnistan. När Jack erbjuds ett nytt spännande jobb i New York följer Elisabeth med som hon alltid har gjort. Alltid satt sina egna intressen åt sidan. Men så inträffar en familjetragedi som vänder upp och ner på Elisabeths liv hennes val, hennes äktenskap, hennes drömmar.

_________________________________________________________________________________________________

Annoying, annoying indeed. Låt oss börja med att säga att jag har sjukt svårt för chic lit. Visst, jag älskar Dorothy Koomsons böcker men jag har aldrig riktigt räknat dem som chic lit även om Goodreads m.m. gör det. Jag vet inte vad det är men jag bara orkar inte.

Så denna bok var dum. Jag var fast i den samtidigt som jag störde mig på den. Elisabeth var så bland and boring och verkligen hemmafruförtryckt. Jack var en typisk ”åååh det är så synd om mig, åååh det är så synd om mig, åååh nu går det super för mig! ÅÅÅH nu går det suu- men vänta lite… Var det inte bättre det liv jag hade innan?” Men samtidigt var det något som drevs på och fick mig att vilja fortsätta.

Ångrar att jag läste boken på svenska, översättningen var helt beroende av att läsaren förstod alla dessa amerikanska hintar. In fact, jag visste precis hur författaren hade skrivit varenda mening på originalspråket för att det var så uppenbar engelsk-svenska. Ända gångerna jag klarar av att läsa på svenska är när språket på något sätt är neutralt och jag kan fastna i historien (ex. Maos siste dansare eller En halv gul sol)

Men för att göra en liten sammanfattning: boken var okej. Det var de olika ”sub-plots:en” som höll igång historien, och ju längre mot slutet jag kom desto mer twists vilket på ett sätt gjorde det hela mer intressant. Om du är ett fan av chic lit och att ”hitta sig själv” så tror jag du kan komma att gilla denna bok!

Fjärran stränder av Kristin Hannah | Origional title: Distant Shores | Antal sidor: 335 |  Utgivningsår: 2003 | Förlag: Albert Bonniers förlag | Från: Min killes mamma rensade bokhyllan september 2011

jordenruntps. jag vill ta kontroll över min blogg på bloglovin så då måste jag klistra in denna länk:
Följ min blogg med Bloglovin

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Jorden runt-läsning: USA

  1. Pingback: Läst i mars | bokhandlarn

  2. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

