bokhandlarn

Film vs. Bok; Water for Elephants

Lämna en kommentar

Welcome to the third episode of Film vs. Bok där jag jämför filmen som är baserad på boken jag läst. Denna gång (cirka sjuttio år efter de andra inläggen) tänker jag ta mig an ”Water for Elephants” av Sara Gruen.

Tidigare inlägg: Sarahs nyckel | The help

43641

I denna historiska roman får vi följa vår Polish-American huvudperson Jacob Janokowski under den Amerikanska depressionen. Han strävar efter att bli veterinär men när en tragisk olycka sker precis under slutexamen tvingas han ge sig av långt hemifrån. På vägen möter han en kringresande cirkus och lyckas bli anställd som cirkusens veterinär. Denna nya tillvaro visar sig bli både hans räddning och ett brinnande helvete. Under sin tid på cirkusen träffar han två unga damer som kommer att förändra hans tillvaro; den unge cirkusstjärnan Marlena och elefanten Rosie, som till en början visar sig vara helt omöjlig att tämja men Jacob finner snabbt en väg att nå fram till henne. 

_ _ _ _ _ _ _

Jag såg trailern. Jag minns det än idag hur jag satt i min dorm (again i New York) och visste (har en ganska stark boknördsradar på den punkten) att denna kommande film helt klart var baserad på en bok. Tog inte lång tid att kolla upp och sant som det var sagt: den var baserad på en bok. Köpte den och slukade dess vackra språk, poetiska handling och superhäftiga bilder från 20-, 30- talets cirkusliv. Jag störtförälskades i denna historia. Men så kommer vi till filmen. Håller den måttet? Well… Ja jag tycker nog det – Men (alla säg det nu tillsammans) BOKEN VAR BÄTTRE

Några tankar om filmen:

* Filmen berättas, precis som i boken, från nittioplusåriga Jacobs PoV. Det vi ser är hans minnen och tankar kring hur hans liv än gång var på en av tidernas mest galna cirkusar och hur det är nu, ensam på ett ålderdomshem. I filmen har han dock redan smitit iväg till cirkusen i staden och allt återberättande blir liksom pang på. Om jag ska vara ärlig föredrar jag nog filmens nittioåriga Jacob framför bokens nittioåriga Jacob (det ursäktar dock inte det faktum att skådespelaren såg ut som en nybliven åttioåring istället för nittioplus)

* Detta är INTE en film som ska ha kända skådespelare! Don’t get me wrong både Robert Pattison och Reese Witherspoon var fullkomligt fenomenala i sina roller… Men det här är liksom en historia så poetisk och fin att jag inte hade velat känna igen skådespelarna bakom.

* Filmen följde bokens handling ganska plikttroget och skapade en rent av magisk miljö som gjorde mig helt kär och superfaschionerad av cirkushistorier (då helst från 20- till 50-talet)

* Marlenas bakgrundshistoria. Alltså varför? Varför ska alltid filmer hålla på och tvinga på oss att tro att man måste ha världens snyfthistoria för att folk ska känna medlidande. I boken har jag för mig att Marlena stack och inte klarade av livet hemma. I filmen är det åh så synd och orphan och snyft och gatan och världen går under och buuuhäääää. Hade det vart hennes historia i boken så hade jag accepterat det, men när Hollywood gör om bakgrundshistorier för att vi ska sitta och gråta, nej det är bara för mycket.

* Jag gillar att de hade med mycket polska. Men skulle det skada med lite översättning? Fast där håller jag inte med mig själv. Det är något mystiskt med att inte förstå vad Jacob säger SPOILER [till Rosie] och man blir som en av de andra cirkusmedlemmarna. Vad sjutton säger han liksom??

Detta har jag att säga som slutsats: LÄS BOKEN, sen ser du filmen och tar del av den grymt vackra miljön!

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

