bokhandlarn

Samtal med mig själv (eller vad är likheten mellan Kofi Annan och Oprah Winfrey)

1 kommentar

13029634_O_1Handling (från Bokus):

Samtal med mig själv är en exklusiv inträdesbiljett till Mandelas privata liv, till mannen bakom den officiella personen. Vi möter honom genom brev skrivna under de allra mörkaste stunderna i fängelset samt utkast till den ofullbordade uppföljaren till memoarboken Den långa vägen till frihet. Nelson Mandela för alltid utförliga anteckningar, till och med under möten. Han nedtecknar oroliga drömmar i bordskalendern i cellen på Robben Island; skriver dagboksanteckningar på flykt under antiapartheidkampen under det tidiga 1960-talet, och har skrivit ner närmare sjuttio timmar av samtal med vänner.

Kommentar:

Jag ville ha en grundkurs i Nelson Mandelas liv. Istället blev det överkurs. Det betyder inte att boken var dålig, den var bara väldigt exkluderande för de som inte kan precis allt om Mandela. Det här är en perfekt bok om du är världens fan av Sydafrikas  antiapartheidkämpe nummer ett och vill veta precis allt om vad han tänkte under sina år innan, under och efter fängelset. Anteckningar, brev, intervjuer… allt!

Ibland blev det riktigt intressant men oftast kände jag att jag inte fattade sammanhanget. Visst, alla dessa brev till alla dessa personer, men vad skrev DEM? Vad svarade dem på hans ord?

Ta denna del till exempel (sida 360)

”56. UR EN ANTECKNINGSBOK

  1. Ring Ted
  2. Kofi Annan
  3. Jakes Gerwel
  4. Oprah Winfrey
  5. Resårsockar”

Okej. Ska han ringa en Ted eller heter personen Ring Ted? Vad ska de prata om? Vad sjutton har Kofi Annan och Oprah Winfrey gemensamt? Ska han ringa dem också? Om vad? Resårsockar? Jaaa men det måste ju vara det där om… eller va? Explain story, EXPLAIN!!

Jag ska inte vara helt orättvis mot historien, jag har fått mycket insikt i Mandelas liv. Det fanns mycket fotnoter om platser, personer och partier. Men ibland kändes det lite som en ”Se och Hör” tidning. Förutom att privatlivet inte alls diskuterades. In fact, Mandela blev nästan sur om man frågade honom om det.

Sammanfattningsvis: vill du veta mer om Mandela, läs en annan biografi som beskriver hans liv i en mer berättande form. Vet du redan massor om Mandela, tycker han är the king och vill veta precis ALLT om hur han tänker, då är garanterat denna bok något för dig. Själv är jag glad att jag läste den, men jag hade nog helst läst den efter en annan biografi om honom.

Samtal med mig själv av Nelson Mandela | Orig. Title: Conversations with myself |Antal sidor: 452 |  Utgivningsår: 2011 | Förlag: Norstedts | Från: Min pappa 2011

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Samtal med mig själv (eller vad är likheten mellan Kofi Annan och Oprah Winfrey)

  1. Pingback: Läst i april | bokhandlarn

Kommentera

