bokhandlarn

Det där med chic lit

2 kommentarer

Jag har inget emot människor som älskar chic lit eller romantiska komedier. Tydligen är det så inom litteraturen eller filmer att om man inte gillar deckare/action, chic lit/romantiska komedier så ser man ner på de som gör det.

Nej jag gillar inte chic lit. Men jag ser inte ner på de som gör det. Litteratur kan vara bra eller dålig, genren bestämmer det dock inte. Däremot kan en genre vara jobbigare för en person att ta sig igenom än en annan.

Nej jag gillar inte chic lit. Men jag ser inte ner på de som gör det. Jag fick inget utav att läsa Bridget Jones och jag klarar inte av hela konceptet av att en klumpig (eller hilarious free spirited woman) ska hitta den där mr right men innan dess ska det bli så mycket missförstånd och klumserier. Jag mår dåligt av det. Det blir liksom kaos i min hjärna och jag får inte ut något av läsupplevelsen. Däremot ÄLSKAR jag riktiga katastrofböcker baserade på verkliga händelser eller inspirerade av konflikter (etc) i ett land. Folk dör och det är sjukt hemskt. Hur kommer det sig att jag klarar det? Jag blir inspirerad. Jag lär mig något om världen och min dröm är att hjälpa till att göra den rättvis (det betyder inte att alla fattiga människor ska ge sig in i kapitalismen, det innebär att varje människa ska kunna leva friskt, mätt och relativ fritt utan för den delen måste bli västerländskt, för guess what, vi vet inte allt!)

 

Nej jag gillar inte chic lit. Men jag ser inte ner på de som gör det. Jag måste kunna få säga så utan

1246088pw600

att folk rynkar näsan och tror att jag är en sån där typ som måste ha allt djupt och de som inte är som jag är helt enkelt inte kloka eller utbildade enough. För jag gillar lättsamma saker och humor jag med. Men inte i form av chic lit.

Be proud of what you like. Min syster ÄLSKAR Justin Bieber, good for her. Diverse många ÄLSKAR Twilight, good for you. Jag tycker inte om någon av dem men däremot fangirlar jag som sjutton för Harry Potter och Hungerspelen. Och Disneyfilmer. Och musikaler. Och Alice i Underlandet. Och Trollkarlen från Oz. Och det är okej. För jag ser inte ner på andra. Jag har lärt mig något i mitt 22-åriga liv, och det är att observera utan att döma. Folk tycker om det de tycker om, ser ut som de ser ut. Och det är okej. Det är också okej att inte tycka om det du inte tycker om utan att bli stämplad som ”hater” ”besserwiesser” eller ”korkad”. Det handlar ju om vad man gör med det.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Det där med chic lit

  1. Varför är du så otroligt smart? Älskar dig min fina syster <3

  2. Härligt inlägg! :)
    Jag läser gärna chick lit men tycker inte om romantiska komedier :P

Kommentera

