bokhandlarn

Go Ask Alice (anonymous?!)

1 kommentar

Goaskalice

Handling (från Goodreads):

Alice is fifteen and middle-class. She diets. She dates. She gets decent grades. She thinks someday she’d like to get married and raise a family. On July 9, Alice is turned on to acid. Acid makes the world a better place. It makes Alice feel free.  Alice’s parents don’t know what’s happening. They notice changes. They think Alice might be ‘associating with the wrong people’. They have no idea she’s on drugs. They cannot help her. The difference betweeen Alice and a lot of other kids on drugs is that Alice kept a diary . . .

Kommentar: 

Jag vet inte. Boken var inte som jag trodde att den skulle vara samtidigt som jag inte visste vad jag egentligen förväntat mig. Historien kändes i alla fall väldigt verklig, kanske beror det på att det var verkligt material från en verklig dagbok.

Det jag reagerade mer på än själva drogandet är hur otroligt motsatt till ensam man är. Det är inte bara svårt att sluta med droger för att de skapar beroende, det är svårt för att du vet saker om folk, folk som fortfarande håller på och minsann tänker fortsätta.

Det var där jag kände mest med Alice. Hur hon ville sluta men blev ständigt hotad och utkastad just för att hon vet. Hon har sett. Och de andra är livrädda att det ska spridas. 

Jag läste någonstans att det verkar vara en påhittad historia av någon som inte alls är anonym (på Goodreads till exempel står det att författaren är Beatrice Sparks). Kanske hette flickan så, kanske är den påhittad. Vet inte vad jag ska tro. Språket var ibland lite för mycket och fick ständigt påminna mig att det säkert är så 15-åriga amerikanska flickor really really really and truly talk. Yes, I’m sure for this time, it really really really and truly have to be that way. 

Det känns som om detta är en bok folk borde läsa, för vilken anledning de än vill. För mig gav historien mest av det komplexa i att ta beslutet att sluta med droger aldrig riktigt är upp till dig själv. Folk vet. Folk är rädda. Folk hotas. Don’t do drugs for (insert random belief or person you admire here) sake!!

Go Ask Alice av Anonymous | Sv. titel: Fråga Alice |Antal sidor: 176 |  Utgivningsår: 1971 (min utgåva 1991) | Förlag: Arrow books | Från: Läkarmissionens Second Hand för en femma, 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Go Ask Alice (anonymous?!)

  1. Pingback: Läst i april | bokhandlarn

Kommentera

