bokhandlarn

Jorden runt-läsning: Sverige

2 kommentarer

Sverige

Ja se det regnar ja se det regnar då tar vi och skriver re-cen-sion. Och denna gången och denna gången blev det svenska… Citron? Kalkon? Fason? Jag tror vi stoppar där. Denna månads jorden runt-resa tog oss till det mycket exotiska landet Sverige.

Handling (från Goodreads):

Det här är en berättelse om Augusta, Alice och Angelica, tre kvinnor i tre tider. Men mest av allt är det en berättelse om hur sagorna dog och om vad som händer med oss när vi tvingas leva utan dem.
Slumpvandring är en skarpsynt och fängslande roman som vindlar sig fram i en sinnrik konstruktion med en rikedom av uppslag.

Kommentar: 

Det första jag skrev när jag läste ut boken var

Den fokuserar mer på historien som redan skett istället för historien som kommer att ske. Och det funkar väldigt bra.

Vad jag menar med det är att det är mycket tillbakablickar från årtionden och inte så mycket nutida karaktärsutveckling. And I freakin’ loved it. Augusta, Alice och Angelica hade så otroligt liknande levnadsöden från tre helt olika tider och jag älskade att läsa om hur deras historier lite i taget gav allt mer och mer information utav vad som gjort dessa kvinnor till de dem är idag.

Skulle ha gillat om boken började med någon form av skiss av släktträdet. Tog mig lite över halva boken att räkna ut vem som var kusin till vem och mormor till vem och dotter till vem och ja du fattar.

Majgull Axelson lekte verkligen med språket och jag bara kände hur jag fullkomligt njöt av hennes ord. Loved it!

Slumpvandring av Majgull Axelson | Antal sidor: 350 |  Utgivningsår: 2000 | Förlag: Månpocket | Från: Mamma rensade bokhyllan 2011. Då snodde jag denna.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Jorden runt-läsning: Sverige

  1. Pingback: Läst i april | bokhandlarn

  2. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

