bokhandlarn

Whose Reality Counts? Från fan girl till kritiker

1 kommentar

whose-reality-counts-putting-first-last-robert-chambers-paperback-cover-art

Handling (från Goodreads): 

Whose Reality Counts? presents a radical challenge to all concerned with development, whether practitioners, researchers or policy-makers, in all organizations and disciplines, and at all levels from fieldworkers to the heads of agencies. With its thrust of putting the first last it presents a new, exciting and above all practical agenda for future development which cannot be ignored. This is a thought-provoking book and it would interest all those concerned with the realities of the poor in the developing world.

Kommentar: 

För över ett och ett halvt år sedan hade jag en kurs om miljöpolitik. Detta var inte huvudboken, men den hörde till kursen. Jag fullkomligt älskade boken från första stund jag började läsa, helt revolutionerande! Min syn på framtida utlandsprojekt blev grymt kompletterade. Dock hann jag inte läsa ut hela boken (not required), men nu så. Nu så…

Denna magiska känsla är nu borta. Det går inte beskriva hur mycket jag har växt bara det här senaste året i mina studier i – och blivit grymt passionerad av – Internationell Hälsa. Ska jag bara mer specifik? Epidemiologi. Försummade tropiska sjukdomar. Dracunculiasis (googla det inte, för din egen skull).

Hur som helst kändes denna bok som old news. Old news som upprepas heeela tiiiden. Jag förstod hans poäng redan efter tjugo sidor och sen fortsatte det i samma anda hela vägen till slutet. Sen var det väldigt mycket ”them… them… them… us… uppers… lowers”. Alltså jag förstår att det ÄR SVÅRT att benämna platser och personer i utvecklingsstudier, och dessutom är boken gammal men det är såna detaljer jag lägger märke till och stör mig på.

Ungefär lite som en Justin Biebers sång som går mig på nerverna [min syster är ett stort fan vilket leder till att jag hör dem alla, all the time. Pers. anm.]. Han sjunger lite då och då ”All around the world, they’re no different than us” och allt jag kan tänka på är att han nyss påpekat att det är ett ”they/us”. Varför kan han inte sjunga ”there’s no difference in us” eller något i den stilen. But oh well. Behövde bara lätt mitt hjärta där, har stört mig på det ett bra tag nu. 

Whose Reality Counts? : Putting the First Last av Robert Chambers | Antal sidor: 297 |  Utgivningsår: 1997 | Förlag: Practical Action Publishing | Från: Födelsedagspresent 2011 av min moster (ja, jag önskade mig kursböcker)

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Whose Reality Counts? Från fan girl till kritiker

  1. Pingback: Läst i april | bokhandlarn

Kommentera

