bokhandlarn

Berättelser från Engelsfors

1 kommentar

B000289022_200_berattelser-fran-engelsfors-signerade-ex_haftad

Handling (från Bokus):

I Engelsfors utkämpar De utvalda, en grupp gymnasieelever med magiska krafter, en strid för att stoppa världens undergång – och för att klara sig genom tonåren.

Nu utvecklas historien i serieform, för dig som har läst Cirkeln och Eld. Författarparet Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har jobbat tätt ihop med tre av Sveriges bästa serietecknare: Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam.

Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter händelserna i Eld. Och vi får möta den gäckande Mona Månstråle i egen hög person.

Recension av: Cirkeln | Eld 

Kommentar: 

Jag lånade denna bok för flera flera veckor sedan på biblioteket. Läste ut den samma dag. Lämnade tillbaka den dagen efter. Inte det lättaste att skriva recension nu. Men vad ska man göra när man har en hög böcker som väntar på att recenseras, en stor uppsats som måste skrivas och livet och jobbet som ska in däremellan? Nåväl, vi går på minne här.

Jag gillade både Cirkeln och Eld. Längtar inte ihjäl mig efter Nyckeln men vill väldigt gärna läsa den. Albumet tonade ner min längtan lite. Det är inte så att det var dåligt men jag hade nog faktiskt skippat läsa det helt om jag ska vara helt ärlig.

Serierna tillförde sällan något nytt från vad som redan hänt i böckerna och illustrationerna var inte speciellt impressive. Okej, nu ska jag inte vara sån, men sättet många karaktärers ansiktsdrag (Olivia) var tecknade fick mig att inte veta om jag skulle skratta eller gråta. Det var bara för mycket. Plus att Linnea såg ut som en elvaåring.

Jag antar att det var Anna-Karins historia som skulle utspela sig strax efter Eld. Lite mycket hype om nytt material för en väldigt kort serie.

I’ll give the book this: Elias var grymt bra tecknad! Serien med Rebecka helt utan ord var breath-taking. Rektorns serie var intressant, lång och det var kul att se vad det var som hände istället för endast en tillbakablick från Eld.

Nu blev det en sågning. Men jag har rätt att göra lite sådana också. Albumet var inte gjort av några dåliga författare, eller tecknat av några dåliga tecknare – långt ifrån. Men slutresultatet höll inte. Och så blir det ibland. Jag är inte tidernas största serie-läsare, men jag vet hur man uppskattar en god historia. Tyvärr. Inget för mig. Läser mycket hellre en lång bok om häxorna i Engelsfors.

Berättelser från Engelsfors av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren (mfl.) | Antal sidor: 112 |  Utgivningsår: 2013 | Förlag: Rabén & Sjögren | Från: Lånat på Ekerö bibliotek

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Berättelser från Engelsfors

  1. Pingback: Läst i maj | bokhandlarn

Kommentera

