bokhandlarn

Ännu en dag i bokhandeln

1 kommentar

Att sommaren börjar dra igång märks på våra kunder. Åh vad mycket böcker de köper. Gillas. Gillas mycket.  Hade för övrigt en ganska händelserik dag igår på jobbet, dök upp en massa människor jag känt för länge sedan och så. Sånt är alltid kul.

Vad som dock är mindre kul är snobbar. Usch fy gå och lägg dig! Jag var van på McDonalds att ungefär var tionde kund tyckte att man skulle gå och dö för att man var en ovääärdig McDonaldsarbetare men på bokhandeln händer det så mycket mer sällan att när det väl händer så blir man så frustrerad och arg att man får börja om från början i att lära sig att inte ta åt sig.

Jag är van vid att vara ”den yngre”. När jag säger till en kund att något inte går eller finns så ska de dubbelkolla med en äldre kollega som säger exakt samma sak. Men det är lugnt, för det ger mig lite gammal hederlig skadeglädje.

Vi kan inte lämna tillbaka pengar på kortet vid återköp, endast kontant. Igår fick jag en kund som hade det vidrigaste leende jag någonsin sätt (för att det var så jävla nedlåtande och elakt. Fy får mardrömmar bara jag tänker på det!). Hen skulle göra ett återköp och jag frågade om hen hade en krona så att det skulle bli jämna pengar tillbaka. Kunden tittade på mig och sa ”men du har ju mitt kvitto? Sätt in pengarna på credit på kortet” och jag försökte förklara att pengarna går tillbaka kontant. Då kom det där hånleendet…. Ursäkta, rysningar… Så nu fortsätter jag. Det slutade i alla fall med att kunden frågade mig (jääävligt nedlåtande) om jag ens vet vad credit betyder. Oh my fucking treespirit YES I KNOW WHAT IT MEANS. En vän påpekade senare att jag borde ha sagt ”Ja, vet du vad KONTANT betyder” men det är lätt att vara efterklok. Hur som helst så förklarade jag för åttonde gången att det blir kontanter tillbaka och finally var denna lilla upplevelse över. GOSH, folk borde gå kurs i hur man behandlar folk man inte känner. Man hånar inte, man talar inte nedlåtande och man LYSSNAR på vad personen säger även om hon är hälften så gammal. Är det så svårt?!

Det var i alla fall det. Alla andra kunder var snälla och roliga och trevliga. Så nu har jag fått ner min frustration och nu glömmer vi denna kund. Så borta ur minnet. Hen är inte värd en plats där.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Ännu en dag i bokhandeln

  1. Det är verkligen ruskigt irriterande med folk som inte ens lyssnar, utan bara hör hur de själva vill ha det. Skönt att det inte händer så ofta att det kommer in jobbiga kunder i alla fall. :)

Kommentera

