bokhandlarn

Mockingjay. Lite sågning av sågningar

2 kommentarer

mockingjay-new

Handling (från Goodreads): *INNEHÅLLER SPOILERS FÖR DE SOM INTE LÄST/SETT BOK 1 OCH 2*

It is by design that Katniss was rescued from the arena in the cruel and haunting Quarter Quell, and it is by design that she has long been part of the revolution without knowing it. District 13 has come out of the shadows and is plotting to overthrow the Capitol. Everyone, it seems, has had a hand in the carefully laid plans – except Katniss.

The success of the rebellion hinges on Katniss’s willingness to be a pawn, to accept responsibility for countless lives, and to change the course of the future of Panem. To do this, she must put aside her feelings of anger and distrust. she must become the rebels’ Mockingjay – no matter what the personal cost.

Läs även recension av: The Hunger Games | Catching Fire

Kommentar:

Som jag längtat efter att få läsa denna bok. Och som det dröjt med recensionen. Det känns liksom att så fort recensionen publiceras så är trilogin officiellt över. Men det kommer fler bra serier. I just know it.

Jag är inte den störste serieläsaren. Det är absolut inte så att jag inte gillar serier, men det finns så otroligt många och jag fastnar oftast för handlingar i självständiga böcker först. Jag tror inte jag läst klart/sträckläst en serie sedan Harry Potter. Enter The Hunger Games.

Denna serie har verkligen talat till mig från början till slut! Och inte någonstans har jag blivit besviken. Jag var beredd på att den (enligt vissa recensioner) skulle gå utför efter ettan, och ännu mer utför efter tvåan men sånt kan man inte lita stenhårt på eftersom det är åsikter och såna har vi alla olika av. Jag anser att både tvåan och trean hade precis lika mycket suspence och handling som första boken, men att första boken liksom är vad som gjorde Hungerspelen så känt.

Jag håller med om vad jag hört någon säga; att det var mycket hålla sig undan och planera i Mockingjay. Fast det tar jag inte alls negativt. Historien säger att the Capitol inte är så lätt att störta. Hur freakin dumma i huvudet hade då *SPOILER* [district 13] vart om de bara störtat in i en strid utan någon som helst plan? Revolutioner kräver även väntan. Mycket mer spännande för mig att läsa om hur karaktärerna påverkades psykologisk och fysiskt av att hålla sig undan och vänta än att det direkt skulle bli fight och blod och död. Superkul…

Jag älskade denna sista bok. Och jag kan tänka mig att de som är betydligt mer vana att läsa ut serier (eller ens läsa serier) har höga krav i hur en sådan avslutas. Men för mig; gold star. Vissa saker fattade jag dock inte. *Nu kommer spoiler* [Varför var Finnicks död så otroligt btw:ig? Bara poof and he is no more. Fruktansvärt disrespectful. Okej jag fattar att inte bara ”statisterna” kan dö i periferin men Finnick? Common!! Sen Prim. Det tog mig ages innan jag fattade vad hon gjorde i the Capitol. Varför är hon med en massa capitolbarn tänkte jag? Sen kom snilleblixten. Ahaaaa, hon var ju med i District 13s sjukvårdspersonal som åkt till the Capitol. Duh varning på mig där]

Epilogstrilogin del 1

Nu har jag läst tre böcker i sträck där jag vill påpeka epilogerna, so let’s make a mini-series. Personligen har jag inte så värst mycket emot epiloger i sig men denna gång var det en av de mest ONÖDIGA jag sett! Det sista kapitlet i Mockingjay slutade med ett riktigt brak, den sista meningen sa ALLT… Och så kom epilogen. Precis som om någon ska förklara ett skämt man redan fattat. Så… onödig. I den sista meningen förstod jag redan allt som epilogen talade om. Allt. I ett ord.

Men all in all: aaaaaaaaah. Loved it. Boken alltså. Inte epilogen.

Mockingjay av Suzanne Collins | Svensk titel: Revolt | Antal sidor: 458 |  Utgivningsår: 2010 | Förlag: Scholastic | Från: Julklapp från min kära pappa 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

2 thoughts on “Mockingjay. Lite sågning av sågningar

  1. Pingback: Läst i maj | bokhandlarn

  2. Pingback: The Hunger Games | bokhandlarn

Kommentera

