bokhandlarn

Bunheads

Lämna en kommentar

bun

Handling (från Goodreads): 

As a dancer with the Manhattan Ballet Company, nineteen-year-old Hannah Ward is living her childhood dream. She gets to be up on stage in front of adoring crowds every night. And while she might not be a prima ballerina yet, she’s moving up the ranks and surely if she works hard enough she can make it happen.

But devoting her whole life to ballet leaves very little time for anything else: friends, family, school have all fallen by the wayside. Hannah doesn’t mind, until a chance encounter in a restaurant brings Jacob into her life. He’s cute, he plays guitar and he’s offering a whole future that Hannah never considered. And now she must choose between her lifelong dream or what could be the love of her life…

Kommentar: 

Grymt klyschig. Typiskt kärleksdrama. Två val. Såklart.

Men åh jag gillade faktiskt boken! Jag menar liksom hej DANS! Manhattan Ballet dans!! Jag hittar så få böcker där själva dansandet, atmosfären och termerna kommer i fokus. Okej visst, för att det ska bli en historia måste såklart en kille komma in och sätta dansarens värld upp och ner och ”tvinga” henne välja. Solo på scen eller hennes första kärlek? Honestly, I don’t give a damn as long as I get to read about her on stage for at least half of the book. 

Runt 80% av alla danstermer som nämndes (ofta) visste jag vad de betydde och hur man utför dem och det kändes så kul att få se framför mig hur det såg ut när de dansade. Kanske stör sig folk som inte kan termerna på detta men jag tycker liksom inte de borde kommit ivägen. De flesta kan nog göra upp en bild i sitt huvud om hur det ser ut när någon dansar balett så det är liksom bara att köra på med lite fantasi.

Trots att jag var ganska säker på vad Hannahs val tillslut skulle bli så måste jag säga att jag blev osäker då och då. Kul att något förutsägbart kan ta lite annorlunda svängar.

Epilogstrilogin del 2

Precis som i min Mockinjay review down below så står jag fast vid att jag inte har något emot epiloger i sig. Men alltså det är inget måste! Do you hear that authors? Man måste inte alltid ha epilog, läsaren kan tänka lite själv också. Precis som i Mockingjay slutade boken på en sånt brak att man var fast med flera känslor på en och samma gång. Så vänder jag på bladet. There’s more… Another joke I already got that needs to be explained. Seriously, epilogen var så överflödig. Allt som stod hade jag kunnat räkna ut på egen hand tack vare de sista meningarna i det sista kapitlet. Magin förstörs liksom lite. 

Okej så fast boken var en aning cheezy så var det majoritet dans och livet i ett av världens största dance companies och boken höll mig tack vare det väldigt underhållen så en stor tumme upp. Tumme ner för epilogen.

Bunheads av Sophie Flack | Antal sidor: 295|  Utgivningsår: 2011 | Förlag: Atom| Från: Beställning från Bokus 2012

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

Kommentera

