bokhandlarn

Jorden runt-utmaning: Spanien

1 kommentar

spanien

Handling (från Bokus):

Barcelona på 1920-talet. De fördömdas stad.
Den unge David Martín har bosatt sig i ett gammalt förfallet tornhus i stadsdelen El Raval. Han arbetar som journalist men skriver också skräckromantiska berättelser och är på väg att slå igenom som bestsellerförfattare. Men allt blir inte som han tänkt sig. Hans liv förmörkas av en olycklig kärlekshistoria. Och det kontrakt han tecknat med förläggarna Barrido och Escobillas visar sig vara ett slavkontrakt.

En dag får David ett brev, med ett lacksigill i form av en ängel, från en mystisk man som kallar sig Andreas Corelli. Han påstår sig vara förläggare och ger David ett erbjudande som han inte kan motstå: han vill att David ska ägna ett år åt att skriva en bok åt honom, en bok av ett slag som världen aldrig tidigare skådat. I utbyte ska han få en stor summa pengar – och kanske något annat…
Är det djävulen eller en ängel som David ingått avtal med?   Ängelns lek förflyttar oss på nytt till den Barcelonas skymningsvärld och ”De bortglömda böckernas gravkammare”.

Kommentar: 

Det hann knappt gå en rad innan jag insåg hur mycket jag saknat att läsa denna serie. En riktig bitande historia där det inte går att veta vad som är på riktigt, vad som är magi och vad som är fantasi – eller gränsen till galenskap.

Saken är den att det finns inte så mycket att säga om denna bok. I freakin’ loved it. Det vackra språket, den gotiska miljön, historien, karaktärerna… Rysningar. Dröjer inte långt tills jag läser del tre, just saying.

Tyvärr så var det väldigt mycket frågetecken i boken. Jag säger tyvärr då jag normalt älskar när det blir mer och mer mysterier som sedan alla har en connection i slutet. Som man väntar på att allt ska lösas och man får reda på vad sjutton den där familjehemligheten, sammansvärjningen eller vad det nu var, var. Men grejen är den att man fick liksom inte reda på någonting. Efter nästan 600 sidor tog det liksom bara slut. Men jag tänker släppa det då jag hört recensioner som säger att man förstår så mycket bättre efter att ha läst ”Himlens fånge”.

Epilogstrilogin del 3

Denna gång har jag inte samma sak att påpeka som i min Mockingjay och Bunhead recension. För här var epilogen något okej. Kan ha att göra med att jag inte fattade skämtet denna gång och behövde få det förklarat för mig – vilket jag delvis fick. Okej så jag älskade boken, början till nästan slut. Slutet gav mig ett stort frågetecken som jag inte riktigt vet vart jag ska lägga någonstans. Så kom epilogen, ack så uppskattad. Men den gjorde mig om något ännu mer förvirrad. Första delen fick mig att fatta sammanhanget helt med första boken ”Vindens skugga” (snyggt!) men sen blev det liksom som om jaha så magi existerar trots allt? Eller? Alltså va? MEN, jag låter det passera förbi denna gång då resten av boken var fantastisk OCH det finns en del efter som tydligen ska förklara upp ett och annat.

Ängelns Lek (De bortglömda böckernas gravkammare #2) av Carlos Ruiz Zafón| Original titel: El juego del ángel| Antal sidor: 587 |  Utgivningsår: 2009 | Förlag: Bonnier Pocket | Från: Läkarmissionen i Vällingby för en femma, 2012.

Författare: bokhandlarn

Dansande boknörd.

One thought on “Jorden runt-utmaning: Spanien

  1. Pingback: Utmaningar 2014 | bokhandlarn

Kommentera

